Hoi allemaal,
ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Matthieu ik ben 37 en ben alweer een tijdje mk3 gek.
Op dit moment rijd ik mijn rondjes in een Dragon Green mk3 uit '97 met daarin een 1.8 90pk ADZ kloppend hart.
Hiervoor had ik een Candy White met daarin een 1.6liter 75pk blokje en weer daarvoor een Dusty Mauve 1.6 75pk ABU motor.
Uiteraard heb ik als Volkswagen fanaat altijd zelf het onderhoud gedaan en ook dingen zoals een koppakking of distributieriem vervangen heb ik allemaal al een keer meegemaakt.
Helaas heb ik nu een probleem met de Golf waar ik niet uitkom.
Wat is er aan de hand:
Soms wanneer ik de auto net gestart heb, en vaak wanneer het blok op temperatuur komt begint het zagen.
Met zagen bedoel ik dat het lijkt alsof de motor zelf gas geeft hiervan schrikt en meteen het gas weer loslaat.
Wanneer dan de toeren terugvallen valt ook de motor bijna uit.
Ik heb er een filmpje van gemaakt. Dat kan je hier bekijken.
http://www.zideo.nl/playzideo/6c6f6d586f467876
Wanneer ik voor de auto sta en gas geef en weer loslaat kan je horen dat hij bijna afslaat maar toch net weer oppakt.
Soms kan ik dit zagen tegengaan door het stuur een stuk naar links of naar recht te trekken zodat de stuurbekrachtiging gaat werken. Dit werkt helaas niet altijd en natuurlijk ook alleen als ik stil sta.
De toeren gaan dan meteen naar 1200 en blijven daar hangen totdat ik het stuur weer loslaat. Waarna het zagen weer begint.
Leuk bij het optrekken in de file.
De dingen die ik al gedaan heb zijn:
rotor en verdeelkap vervangen.
Bougies en de kabels vervangen.
Alle slangenklemmen vervangen ivm eventuele valse lucht.
Koelvloeistofsensor vervangen.
Gasklephuis gereinigd.
Ook heb ik de carterontluchting schoongemaakt, deze zat bijna dicht geslibd.
Alle stekkers en bekabeling nagelopen.
Toen ik hiermee bezig was kwam ik er achter dat het korte vacuümslangetje achterop het gasklephuis los lag. Dit was uitgescheurd. Ik heb het gescheurde stuk er vanaf gesneden en weer goed gemonteerd.
Kan het zijn dat dit slangetje nu te kort is?
Zit hier een minimale lengte aan?
Ik heb natuurlijk goed opgelet dat er geen knik in de slang zit.
Nadat ik dit allemaal gedaan heb loopt de motor een stuk rustiger en het zagen is ook minder vlot nu. Niet zo snel op en neer als in het filmpje.
Alleen toen ik vandaag een filmpje wou maken van het zagen stopte het natuurlijk, vandaar het ietwat verouderde filmpje waar het blok een stuk onrustiger is.
Maar het gaat natuurlijk om het zagen.
Vandaag ben ik bij Volkswagen langsgegaan om de ecu uit te laten lezen.
Helaas willen ze daar €68 voor hebben en dan krijg ik nog net een printje ervan mee.
Voor het wissen van storingen of het aanpassen van meetwaardes moet extra worden betaald. Hoeveel ligt weer aan wat er precies moet worden gereset/ingeleerd.
Dit vind ik nogal wat geld wat ik op dit moment zeker niet meteen kan missen.
Nu hoop ik natuurlijk dat er hier iemand is die dit kent of al een keer mee heeft gemaakt en hier ook een oplossing voor heeft gevonden.
Ik begrijp dat er met uitlezen al heel veel uit kan worden gesloten maar die €68 kan ik op dit moment niet missen.
Als er iemand in Amsterdam of omgeving mij hiermee kan helpen dan hoor ik dat graag. Uitlezen natuurlijk. Geld is ook welkom hoor.
Het is een heel verhaal geworden. maar ik hoop dat alles nu duidelijk is en er iemand een oplossing heeft.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Matthieu
Nog een kleine toevoeging.
Ik kwam erachter dat de uitlaatklemmen gaar waren en de uitlaat dus niet gasdicht was. De klemmen heb ik ook al vervangen en de uitlaat is nu over de hele lengte dicht.