View Single Post
  #1  
Old 07-04-2014, 11:39
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default 16v PL loopt niet mooi, raad nodig!

Beste mede-forummers, bij deze een noodkreet voor hulp! Ik zit echt met de handen in het haar, ook omdat ik nieuw ben in dit alles en zo goed als geen ervaring heb met motoren...

Mijn auto heeft ongeveer anderhalf jaar stilgestaan. Een jaar geleden is er wel even mee gereden om hem op een kar te laden voor vervoer, daarna om hem bij ons de oprit op te rijden. Een half jaar geleden heb ik olie en koelvloeistof ververst en de auto een paar keer laten draaien stationair. Hij liep toen stationair al niet zo mooi, soms ging het toerental naar beneden tot het moment dat hij precies ging stilvallen. Dit was ook niet altijd het geval. Er waren keren dat ik hem startte en dat hij perfect bleef draaien.

De voorbije maand heb ik de ophanging opgefrist en de remmen volledig vernieuwd (excl. de klauwen). Dus gisteren het grote moment, na meer dan een jaar niets van beweging kon ik in theorie eens een paar keer onze straat op en neer rijden.

Hij startte vrij moeilijk en eens hij draaide liep hij weer niet zo mooi. De oprit afgereden en een paar keer de straat op en neer zoals gepland. Ik moet zeggen dat zo'n 16v motor verslavend werkt Maar goed, toen ik na vijf minuutjes rondrijden terug parkeerde kwam er een lichte rookwalm van de motor. Ik direct in paniek, maar kon nergens iets van vuur zien, en de rook was ook niet overweldigend. Was eerder lichte stoom die van achter het blok kwam precies. Na ongeveer vijf minuutjes staan was dit weer weg.

Ik dacht eerst dat er een lek bij de aansluiting van het uitlaatspruitstuk zou zijn, gezien dat ook aan de achterkant zit, maar dan zou dit toch niet mogen blijven dampen nadat de motor stilligt? Het had een beetje een verbande geur dus misschien is er olie gemorst ofzo en begint deze door de hitte van de motor nu langzaam de verbanden?

Ik zou echt niet weten wat het probleem precies is, en ik krijg er stress van want de auto moet op 16 mei kunnen rondrijden, is een schoolproject. (ter zijde: ik volg geen richting automechanica, dus op school kan ik er niet mee terecht)

Nog een probleem dat ik heb is dat ik een benzinelek heb. Het spuit er niet uit, loopt er ook niet uit maar druppelt eerder, van bij de behuizing van de benzinepomp. Heb deze er al uitgehad, heb de brandstoffilter vervangen, nieuwe klemmetjes op de slangen enz maar nog steeds dit vreemde lek...
Zou dit iets te maken hebben met het slechte lopen van de motor in stationair? Dat de pomp de hoeveelheid benzine aanpompt die gevraagd wordt door de motor, maar dat een deel er uitdruppelt waardoor hij te weinig benzine krijgt?


Alvast bedankt als je dit lange verhaal hebt gelezen!
Alle hulp is welkom, raad, oplossingen, tips van wat ik eens moet nakijken, of als je in de buurt van Leuven in België woont mag je ook altijd eens afkomen. Stuur me dan maar een PM!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote