29-03-2014, 23:42
|
|
Forum junkie
|
|
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
|
|
Persoonlijk vind ik het niet zo verstandig om een accessoire zonder relais te schakelen, ookal heeft het maar een lage stroom.
Buiten dat, de schakelaar is bijzonder geschikt hiervoor.
Verlicht, verklikkerlampje (erg handig) en past gewoon in je dash, dus het valt niet op. Tevens is het gewoon een simpele schakelaar.
Waar heb je je constante plus vandaan gehaald? Hopelijk via een zekering vanaf de accu of zekeringbak? (eigenlijk ook de hoofdreden waarom het niet handig is die binnen te hebben, tis risico)
Je hebt een constante plus nodig voor je voeding van je lampen
een geschakelde plus (verlichtingsplus) voor de verlichting in je schakelaar en daar heb je ook een massa voor nodig.
Daarbij heb je je plus naar je lampen (stuur/schakel)
Dus 4 draden, geen 3. 2X plus, 1x massa en 1x stuur (of het nu rechtstreeks naar je lampen gaat of naar een relais, blijft een stuur/schakeldraad)
Hoewel, als je je schakeling veiliger wil maken, je met je verlichtingsplus ook weer je sturingcircuit kan maken (schakelaar stuurt relais, waar dus geen grote stroom voor nodig is) Dan kom je dus wel uit met 3 draden waarvan 1 dan wel dubbel aangesloten zit op je schakelaar.
Nou weet ik persoonlijk niet alle aansluitingen van de schakelaar. Maar je kunt je schakelaar voor je achterruitverwarming die je wel gewoon hebt, ook ter referentie gebruiken.
Massa is bruin
Geschakelde verlichtingsplus is blauw/grijs (als ik me niet vergis)
Constante plus zul je sowieso ergens anders moeten halen.
Kan na het weekend wel even voor je kijken hoe die schakelaar moet worden aangesloten. Moet er zelf namelijk ook nog mee aan de gang voor mistlampen (en inderdaad, daar moet gewoon een relais bij, wat ik dus ook zal doen)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
|