Thread: Koppeling slipt
View Single Post
  #1  
Old 25-03-2014, 14:20
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default Koppeling slipt

Goedemiddag,

Allereerst gegevens over de auto:
Golf 1 2.0 8V op carburateurs met 020 versnellingsbak met dunne as (24 splines)

De versnellingsbak komt van een GTI, met de vijfde versnelling gewisseld voor een langere.

Al geruime tijd heb ik gezeur met de koppeling. Toen de bak net gemonteerd was, had ik nergens last van. De keerring van de ingaande as, de geleidebus voor de drukstang en de keerring waren vervangen. Echter, na een kilometer of 2000 begon de koppeling te slippen. Dit is steeds erger geworden. Omdat ook de tweede synchromesh versleten was de bak er weer af gehaald.
Bleek dat de koppeling vet geworden is door bakolie. Dit is denk ik te wijten aan het feit dat ik de drukstang zelf niet vervangen had, het einde was vlak waardoor deze gaat slingeren. Tenminste dat neem ik aan...
Synchromesh vervangen, keerring bak, keerring drukstang, geleidebus en de drukstang zelf vervangen.

Voor het monteren de koppeling (Sachs 210mm van een MK2 GTI 8V) zo goed als mogelijk ontvet. Tevens de drukgroep en het vliegwiel ontvet.

Na montage nog steeds, zo niet meer, last van een slippende koppeling. Ik heb niet zo een zin om alles er weer vanaf te halen en een nieuwe plaat te kopen, die zijn duur.

Nu de vraag: Kun je een koppeling schoonmaken die voorzien is van een laagje olie?
Ik ben bereid alles er nog een keer af te halen, maar dan wil ik graag wel weten of ik dan de plaat in een bak diesel moet gooien voor een nachtje oid of dat het einde verhaal is.


Plaatje van de plaat (nog lang niet versleten en ook niet verbrand):

__________________
Golf MK1
Reply With Quote