Beste Forumleden,
Golf 2
1800 GU
1991
Pierburg 2E
Vandaag ging ik onderdelen halen voor mijn Pierburg 2E (het waselement dat de gasklep verstelt bij het warmdraaien/op temperatuur komen).
1. De golf startte goed (loopt na koud starten 30 sec iets minder lekker, maar goed dat is een ander probleem -->ander topic)
2. Toert mooi op naar 1500 rpm
3. Bouwt dit vervolgens in enkele minuten af naar regulier stationair toerental (nu blijft hij hangen op 1100 omdat het waselement overleden is)
4. Ik merkte dat na het gas los laten voor een drempel (
) en vervolgens weer accelereren (van 'onderin' toerental <1750 rpm) de motor éénmaal heel kort schokt en vervolgens gewoon oppakt en normaal accelereert. Bij gas los laten schokt hij ook een klein beetje. Dit heeft hij eigenlijk altijd al gehad maar nu is het veel erger dan normaal het geval was.
5. bij plots gas intrappen bij een toerental lager dan 1750 krijg je dus één schok en daarna normale acceleratie
Wat heb ik al gecontroleerd:
Rotor en verdeler (niet nieuw maar OKE) --> nieuw besteld
Luchtfilter (ook niet nieuw maar OKE) --> nieuw besteld
Vervroeging ontsteking --> OKE
Zonder luchtfilter en luchtfilterhuis doet het probleem zich ook voor
Het klinkt niet als oververrijking/verzuipen omdat hij slechts een fractie van een seconde en slechts eenmalig schokt.
Brandstoffilter is nu iets meer dan 20.000 kilometer/3 jaar oud
Heeft iemand een suggestie of een mogelijke oplossing? Ik tank sinds enkele maanden 98 en voorheen trok hij als een lier (ook van onderuit) voor een 1800
UPDATE:
Stationairprobleem is opgelost.
Hij bokt af en toe als ik op de snelweg rijd. Bij een snelheid van +- 120km/u in de 5 bokt hij.
Een keer terugschakelen naar de 4 en volgas doortrekken (wat hij vervolgens dan wel gewoon goed doet) lost het probleem tijdelijk op.
Iemand suggesties?
Gr Maarten