View Single Post
  #1  
Old 26-01-2014, 14:05
Robert vd Berg Robert vd Berg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 46
Default Opgevoerde GT (GK sleeptuimelaar) probleem

Heren, en dames natuurlijk.
Ik ben op het 86c forum al een geruime tijd actief, en heb 2 Polo's type 2 in bezit. Een AAV, met ABU nokkenas, bewerkte kop, en snelle uitlaat voor het vrouwtje, geen hoge pk's, maar een koppel waar je eng van wordt. Trekt in z'n 1 vanaf rollen op de koppeling gelijk de bandjes om.
Maar dat is niet waar het probleem mee is. Ik ben voor mezelf al een tijd bezig met een '83-er Polo GT met het oude sleeptuimelaar blokje met de platte kop en verbrandingsruimtes in de zuigers. Hier heb ik ondertussen zo enorm veel aan gedaan dat ik gemakkelijk richting de 120pk aan de wielen moet gaan, maar dat lukt niet, en ik kan er maar niet achter komen waar het 'm in zit. Vandaar dat ik jullie hier om hulp vraag!

Ik zal eerst eens vertellen wat er met het blok gedaan is.
Het is een standaard 75pk onderblok, met een ATV versnellingsbak (G40).
Beide zijn volledig los geweest, bak is overnieuw opgebouwd, onderblok is gereinigd en de toleranties gecontroleerd.
Kop is volledig bewerkt. Dubbele klepveren van Schrick, zwaardere sleeptuimelaars van Schrick, 296/296 nokkenas ook van Schrick. MH ontsteking in het huis van de GK ontsteking gebouwd, dus electronische vervroeging zonder toerenbegrenzer. Verstelbaar nokkenastandwiel, en een electronische Facet brandstofpomp 0,6bar met een drukregelaar afgesteld op exact 0,15bar wat de fabrieksopgave is van de Honda CBR600 (1996) 36mm Keihin CV carburateurs die er ook op zitten. Dit alles raakt zijn afval kwijt door een spaghetti spruitstuk, adsorbtie middendemper van een 6N, en een Novus einddemper.
Ik ben gister een dag naar Goes geweest, naar Tovami, waar Ruud Fredriks werkt, die zelf dynobanken bouwt, en echt een meester is in het afstellen van dit soort gekkigheden. Hij is samen met mij een dikke 4 uur bezig geweest om van 74pk waarmee ik aan kwam, naar 84pk te gaan waarmee ik weg ging.
AFR is vanaf 1200 tot 7000rpm perfect, rijdt ook heel soepel, Koppelcurve en vermogenscurve zijn netjes, alleen véél te laag allebei. (zal ff plaatje erbij doen)
Enige wat ik kan merken wat nog niet helemaal lekker gaat is de auto op constante snelheid houden. Dan kan je merken dat ie iets wil pruttelen en hobbelen, maar met gas los of iets gas bij is dat weg.
Ik heb menig Polo met dit soort setups gezien en ervaren, en dit hoort veel gekker te lopen dan wat de mijne doet. Ik zou écht niet weten waar het 'm in moet zitten en ben dringend op zoek naar wat ideeën en kenners.
Alles wat ik heb gedaan, heb ik zelf gedaan, op de kopbewerking na. Alle afstelmogelijkheden (nokkenastiming, klepstoterspeling, ontstekingstiming) heb ik zelf gedaan.
Hellup????

Reply With Quote