Quote:
Originally Posted by wob8v
Het hele inlaat verhaal van 4takt lijkt inderdaad bijzonder veel op het uitlaatverhaal van 2takt. Wil je een 2takt volledig benutten komt er ook een uitlaat van 2 meter onder. Het is meestal hoogstaand gokwerk omdat die lengte nooit haalbaar is op een fiets. Net zoals een inlaat van die lengte niet haalbaar is. Maar dan heb ik nog een vraag. Bij 2takt werkt de uitlaat als een soort turbo door de conische delen. Is dit principe ook toepasbaar bij de inlaat van een ongeblazen 4takt?
|
Yes, het puls effect is in de essentie hetzelfde.
Maar het functioneert in mindere maten.
Bij 2-takt is iedere klap raak om het zo maar te zeggen.
Dus bij 4-takt gebruik kun je minder pulsen gebruiken omdat je 4 slagen hebt in plaats van 2.
Let wel dat bij 2-takt de puls gebruikt wordt om het gas uit de cilinder te zuigen en een deel nieuw mengsel naar de cilinder te trekken via de spoelpoorten.
Wel grappig om te vertellen.
Ik woon relatief dicht bij het strand. zeg maar een kilometertje of 15.
Om daar op een mooie zomerdag/-avond te komen kun je fietsen of met de auto.
Fietsen is natuurlijk niet echt chill 's avonds na het werk, en met de auto sta je de hele dag/avond in de file.
Dus wat heb ik met een paar vrienden gedaan?
Een puch maxi gekocht.
Maarja een maxi is ook maar een maxi, dus gelijk maar grondig aangepakt.
Even het boek 2-stroke tuning erbij gepakt.
En alles uit het motoretje gehaald wat erin zat.
Set-up 2014:
65cc polini, 19,5mm carb, carters bewerkt, rito krukas, oldskool motoplat binnenrotor ontsteking, kart koppeling en natuurlijk een dikke homoet pijp.
Torretje loopt op blauwe aspen welke ik zelf aanmeng met castrol A747.
Die powerband is toch echt wel kick om te voelen hoe hard dat toch eigenlijk sleurt voor een 65cc.
Klein nadeel, ritje op en neer staat gelijk aan een lege tank.
Hieronder een klein fototje van de set-up van vorig jaar.
Met 65cc metrakit en 15mm carb.
![](http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_0288.JPG)