Quote:
Originally Posted by nappertje
Zodra de inlaatklep sluit wordt de luchtdruk weer 1 bar omdat er geen onderdruk meer is. Door de snelheid wat opgebouwd en abrupt word afgebroken krijg je de pulsen.
|
Als de druk in de hele inlaatpoort 1 bar wordt, waarom kaatst de puls dan terug bij het plenum?
Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Aspecten als de temperatuur van de lucht en de gemiddelde doorlaat (dus combinatie van het kanaal in de kop en de runner spelen ook mee, dus de formule in je eerste post is in mijn ogen wat te simpel. Laat de waarden die je hebt gebruikt hier ook eens zien. Misschien heb je ergens een aanname fout gemaakt?
|
De schrijver geeft ook aan dat het slechts om een goede indicatie gaat. L=84000/rpm, meer wordt er niet gegeven, waar het getal vandaan komt wordt niet uitgelegd.
Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
Ik ga het met tekst duidelijk proberen uit te leggen .
|
Langzaamaan wordt het pulsen verhaal mij enigzins duidelijk. Om in te gaan op je lange/korte inlaatverhaal. Wanneer je dus je inlaat zo lang zou maken, dat een puls slechts 1 keer heen en terug gaat, heb je de meeste energie, en dus de grootste boost die je cilinder in gaat. Maar is het dan niet zo dat bij hoge toeren de lange inlaatkanalen juist gaan tegenwerken, en dat je daarom de lengte beter uit kan rekenen bij de 2e of 3e puls?
Even een rekensommetje:
Stel, je rekent het inlaatspruitstuk uit voor 4500 toeren, wat volgens mij wel zo'n beetje klopt bij mijn G40.
4500 rpm = 75rps
opening inlaatklep = 250 graden
720 -250 = 470 graden wat de klep dicht zit
75 rotaties = 75x360=27000 graden per seconde
470/27000=0,017 seconden wat de klep dicht zit
De pulsen gaan ongeveer met de snelheid van het geluid. De snelheid van het geluid is zo'n 340 m/s.
340x0,017= 5,9 meter wat de puls in deze tijd aflegt??
Ik heb de inlaat gemeten op zo'n 25 cm
5,9/0,25= 23.6 pulsen?
Mijn meting was niet heel correct, wanneer de inlaat een totale lengte van 24,6 cm zou hebben, kom ik dan op 24 pulsen? Wel een even getal, wat zou betekenen dat de puls terug is bij de inlaatklep.
Betekend dit dan dat wanneer ik het inlaattraject 29,5 cm (590cm/20pulsen) lang zou maken, ik een krachtigere 'boost' heb vanwege het mindere aantal pulsen? Maar dan is het inlaatspruitstuk langer, en zou dat ten koste gaan van de hogere toeren?
Ik heb hier even hardop zitten denken, onderbouwde reactie's/verbeteringen zijn van harte welkom.