er staat al een fout hierboven.
in je reservoir staat geen atmosferische druk maar dezelfde overdruk als in je radiator. alleen zit er ook lucht in je reservoir en die kan je bij elkaar drukken als het water uitzet (als je de dop losdraait, zou die moeten sissen).
waar die andere website over spreekt is een overloopreservoir. vroeger liep dat via de overloopslang gewoon weg en was je het kwijt. daarna hangden ze daar een reservoir aan, wordt de druk te hoog, laat de radiatordop het overtollige water weg. koelt de motor af, dan kon het via de radiatordop teruglopen door het vacuum in de radiator. dit is een heel oud principe die de golf2 niet meer gebruikt. bij ons staat de expansiereservoir ook op druk en heeft de radiator zelf geen dop meer.
men capri heeft wel nog zo een radiator met overloopleiding (bij mij liep het water ook weg, maar heb een oude ruitensproeiertank omgebouwd als opvangbak, de donkergrijze)
als je zwarte dup niet goed afsluit, dan heb je geen overdruk op je water en begint het water te koken op 99gr. dan spat al het water er ook uit en krijg je een hoop stoom.
als je dop WEL goed afsluit, dan komt alles op hogere druk, je krijgt GEEN kokend water en ook geen stoom en alles wordt keihard.
alleen als er echt iets zou foutlopen en de druk loopt veel te hoog op, moet die dop wel de overdruk aflaten (lees: LUCHT aflaten).
check ff je rubber van je dop eens na of die goed kan aansluiten.
is de reservoir nergens aan de schroefdraad ofzo gebarsten?.
ik hoef GEEN water na te zien bij mijn golf. half jaar geleden de waterpomp laten vervangen en toen werd alles bijgevuld, nu nog steeds staat alles schoon tussen min en max. heb er ondertussen toch al +10k km mee gereden
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be