Hallo techneuten
Maar (weer) even een topic over de klepjes in de garrit turbo van mijn
98 golf 1.9 TDi
deze zaten vast, dit merk je doordat de auto niet harder wil dan 120 en
in noodloop gaat
auto van contact en er weer op en hij doet het weer, maar bij belasting in de 4 en 5e versnelling gaat hij weer in noodloop.
Ik kon hier op het forum er niet zo veel over vinden en mijn garage kwam niet verder dan de n74 klep en schoonmaak middel door de diesel.
Dit helpt soms als het om roet in de turbo gaat, maar bij die vanlf mij was het gietijzeren uitlaat spruitstuk gaan roesten na 350.000km
Dit kun je er zelf uithalen met een dremel, maar dan
moet wel de turbo voor een klein gedeelte uit elkaar, prima zelf te doen, wel veel werk
het uitlaatspruit stuk er af halen en ook het inlaat spruitstuk en dan de turbo
via de bovenkant de eruit halen, onderlangs wil natuurlijk ook maar dan moet de rechter aandrijfas er onder weg, meer werk volgens mij.
dan de m6 boutjes er uit draaien.
dan met de hamer de ene helft er afslaan, (niet bang zijn, zit muur vast)
dan zie je de bediening van de schoepjes zitten en de verroeste buitenrand bij mij
deze zit weer vast met 3 torx boutjes, en alles is er uit
de buitenrand roest vrij maken en de schoepjes schoonmaken, die zijn van messing, dus alleen roet er op
alles goed monteren, smeren helpt niet het uitlaatspruitstuk wordt zo 500 graden, als het goed inelkaar zit kun je dat controleren door de hendel te bewegen en dan zie je aan de uitlaat turbo kant de schoepjes bewegen
veel succes.
mijn auto hikte al een jaar of twee bij 120, dus je voelt het al wel een beetje aankomen, rijdt nu weer super!.
staan zeer duidelijke filmpjes op youtube van andere mensen, heb ik heel veel aan gehad.