is wat veel maar voor die oudere wagens volkomen normaal.
als je de teller demonteerd voor dat tandwieltje te hersteller, kan je de naald er bv op 50 afwippen en die er terug opduwen op 40. dan zit je daar al goed en zal de snelheid op 100 ofzo maar een 3km/h meer afwijken (check wel eerst ff met gps of ALLE snelheden op dezelfde stijl verschuiven).
als je 39 rijd met 50 op teller moet
je 80 rijden bij 100 op teller. als de afwijking daar VERMINDERD mag je de naald niet verzetten (immers zou je dan meer dan 100 rijden terwijl de naald 100 geeft).
ik heb mijn naald ook een 6-7km/H verzet. 50 op teller is nu 46km/h (wou toch nog iets speling hebben, als je dan 52 rijd wordt je nog niet geflitst)
voor de teller te repareren moet je die er eens uithalen, dan de km schijf afhalen en dan zal je de tandwieltjes zien.
je kan dan volgen welke asjes de tandwieltjes zelf aandrijven. bij mij zat er een tandwiel die ik met de hand tegen kon houden terwijl ik de rest kon doordraaien. heb dat tandwiel iets aan kant geschoven, asje proper gemaakt, drupje secondelijm erop en tandwieltje direct terug geschoven. probleem opgelost.
als je teller totaal niks meer telt, dan is dat tandwiel zo ver geschoven dat het de rest niet meer aandrijft.
je zei dat je teller het 3/4de van de tijd niet doet, dus af en toe wel. is voldoende voor de keuring hé, km teller veranderd elk jaar
.
de mijne reed zo al een tijdje rond toen ik die kocht, teller stand was 361 000 en de mijne werkte 5min en stopte er dan mee. dus een rit van 100km was een goeie 5-10km erbij.
je kan ook gewoon een andere teller erin steken, maar dan ben je de originele km stand wel kwijt en moet je op de keuring laten weten dat de teller kapot was en een andere erin zit.
ik vermoed dat er ergens een slecht contact zit voor je brandstofmeter. ik weet nu niet wat je teller doet als je de verbinding verbreekt? (bij mijn dodge gaat die naar maximum als ik verbreek en naar reserve als ik kortsluit). zo kan je al gaan achterhalen welk probleem je moet gaan zoeken. kortsluiting is kabelboom of je tellerunit, slecht contact zal eerder de vlotter of bekabeling zijn.
je kan eens een volledige andere tellerunit proberen? dan sluit je toch al één en ander uit en heb je direct je km-teller probleem mee opgelost