03-11-2013, 19:08
|
|
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
tuningwetten slaan op ALLE voertuigen volgens mij.
op mijn dodge van 1977 maakten ze opmerkingen dat ik geen attest heb van het chroom stuur dat erin steekt.
als u uitlaat gasdicht is, geen overtollig lawaai maakt en geen flammen uit schieten, gaan ze volgens mij weinig problemen maken. als je natuurlijk een 3" pijp gaan steken, einddempers met 2uitlaatbuizen op diameter kachelbuis... dan komen ze natuurlijk op de proppen met attestjes.
als ik nu een golf benzine demper op mijn diesel ga monteren, gaat geen kat daar over vallen op de keuring.
mijn dodge rijd met een afgezaagde uitlaat rond (onder de laadbak stopt de boel), en ik heb maar 1 demper meer. eentje van een fiat 2.5diesel (mijn motor is een 5.2V8). elk jaar is het gezaag waarom mijn uitlaat halfweg de auto is afgezaagd. als ik dan de 2 gastanken toon die achteraan onder de auto hangen, is het ineens in orde. en die demper is TOTAAL NIET geschikt voor mijn auto (t is ook het laatste jaar dat die ermee gekeurd is, aangezien de pot ontploft is door een backfire van de motor. lekker geluid nu, niks demper).
van die db's geloof ik niet veel hoor. 3db is DUBBEL ZOVEEL geluid en amper merkbaar voor ons gehoor. en daar vallen ze wel over. in die hangaar van de keuring zal je een leuke echo sound krijgen die je dan WEL zal horen.
een klein gat vlak voor mijn einddemper gaf als een IMMENS diep geluid als ik in een tunnel rijd. dus no way dat een pijpvervanger amper meer geluid maakt
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|