zowieso is het niet goed dat een accu volledig leeg is. onderhoudsvrij of niet. dat onderhoudsvrij wil gewoon zeggen dat er een product (calcium ofzo) in de accu zit waardoor het verdampte water terug neerslaat en je dus nooit water moet bijvullen.
de kans is groot dat de accu nog wel iets van leven toont.
j hebt dan een paar mogelijkheden:
-de accu laad weer op maar is te zwak om ooit nog een motor te laten ronddraaien (accu dood)
-de accu laad op en je auto draait er vlot op. doch loopt ze na een week stilstaan weer leeg (accu dood)
-de accu laad op, je auto draait er vlot op, na een week loopt ze ook niet leeg. maar door het leeglopen is ze 50% van haar leven verloren (ipv 60ah heb je nu 30Ah). dit resulteert dat je binnen 2-3 jaar weer achter een accu aankunt, of je staat deze winter al aan kant (zie iets verder in de tekst).
-de accu laad perfect op en is nog 100% goed (er was eens ..... ) heel kleine kans dus.
ff iet meer over accu's, je hebt daar normaal 3 essentiele getallen op:
12V: de spanning en die moet overeenkomen
60Ah: de capaciteit. de accu kan dus 1uur lang 60A leveren, of 30min lang 120A ....
360A: de maximale startstroom die de accu voor 10sec kan aanhouden. benzines hebbe genoeg met een 250-400A, diesel accus moeten vlot 500-700A hebben
als je de capaciteit verhoogd, kan je gewoon langer op je accu werken. bv als je graag radio luisterd zonder draaiende motor. stel dat je autoradio en versterker 30A verbruiken op 12V (360watt ongeveer). dan kan een 60Ah accu dit 2uur volhouden, en een 90Ah accu houd dit 3uur vol.
je dynamo is bv 55A, dan zal je dynamo iets meer dan 1uur lang moeten laden om 60Ah op te vullen, maar zal die meer dan 1,5uur moeten laden om een 90Ah vol te krijgen vanuit leegstand.
een accu verliest ook capaciteit als ze ouder wordt. wat nu 60Ah is, is binnen een jaar of 5-8 nog slechts de helft en dan start je auto er niet op.
bij 0°C of lager verliest een accu nog eens 20-30% van die capaciteit. daarom staan veel autos stil in de winter als het de eerste keer vriest.
accu jaartje of 4 oud, dus nog een 60% capaciteit over, t vriest 1 nacht, dus nog eens 30% eraf en ze staan stil terwijl die vorige week nog goed werkte
![Wink](http://volksforum.com/forum/images/smilies/wink.gif)
.
dan die maximale stroom op de accu, ALTIJD opletten hiermee. als je een diesel accu die 600A kan leveren in een benzinemotor die slechts 300A nodig heeft, gaat dit in de meeste gevallen goed, TOTDAT je motor een defect heeft. jij probeerd 10sec lang te starten en een normale 300A accu zou dan moeten verminderen waardoor je starter ook minder stroom krijgt. op dit moment laat je dan u sleutel los en probeer je iets later weer.
die 600A hoeft maar de helft te werken voor u motor, dus die kan dit makkelijk een paar minuten volhouden. je starter is niet gebouwd om 2min lang door te starten en die fikt eruit dan. als je dan toch zo een zware steekt, denk dan ff 2keer na als je auto niet wil starten. ff doorstarten, 5min rusten, ff doorstarte, 5min rusten...