View Single Post
  #1  
Old 26-09-2013, 16:03
Down Under's Avatar
Down Under Down Under is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 8
Default Spanning naar bobine >> storing toerenteller??

Ik ben bezig om een tellerbak uit een Scirocco II 16V met MFA in te bouwen op een Golf 1 uit '83 die zijn leven begonnen is met een 1.5 en dus zonder MFA.




Er zat met de 1.5 al wel standaard een toerenteller in, die ook werkte nadat er een 1.8 8V gti blok in gekomen is. Wel bleef de toerenteller soms een tijdje dood en begon pas na een minuut of 10 a 15 rijden het te doen en deed het dan verder prima zolang de motor warm was.

Ik heb hier verder nooit echt veel aandacht aan gegeven, maar met de nieuwe tellerbak wil ik alles goed hebben en alles lijkt het te doen (inclusief de MFA ) behalve de toerenteller.

Wat ik al heb bekeken:
- folie op de tellerbak: geen breuken
- stekkers op de tellerbak zitten goed en maken contact
- voor zover ik kan zien in de schema's heeft de teller spanning vanaf de dynamo (blauwe draad) en signaal vanaf de bobine (rood/zwarte draad) en aarde (bruine draad): alle draden zijn goed aangesloten en hebben geen breuken, stekkers zijn OK en aarde is goed

Uiteraard kan de toerenteller kapot zijn, maar deze is werkend uit de Scirocco gekomen en omdat de toerenteller in de Golf ook kuren vertoonde vermoed ik dat het een andere oorzaak heeft.

Op de blauwe draad van de dynamo staat ca. 13v maar op de rood/ zwarte draad (op klem 15 van de bobine) meet ik een spanning van rond de 7 volt (stationair) tot een volt of 10 bij hogere toerentallen.

Omdat ik niet weet of dit te laag is heb ik ook de voeding naar de bobine gemeten (wit/violet draad): deze heeft 13 volt bij het zekeringblok en nog maar 9.5 volt bij de bobine (bij stationair toerental). Wellicht komt dit spanningsverlies doordat de wit/voilet draad een weerstands-draad zou moeten zijn, maar het rare is dat ik 0 ohm weerstand meet over deze draad tussen het zekeringblok en de bobine.

- weet iemand wat de normale spanning is op de bobine (wit/violet draad)?
- weet iemand wat de weerstand zou moeten zijn in de wit/violet draad bij een gti motor? (lage weerstand bobine) en hoe deze is te meten?
- weet iemand wat de normale signaal spanning is die naar de toerenteller gaat? Is 7 tot ca 10 volt normaal of is dit te laag/ hoog?
- heeft iemand nog andere suggesties waarom de toerenteller het niet zou kunnen doen?
- is het mogelijk om de toerenteller los te testen?

Thanks!!!
Reply With Quote