ik heb nu al een tijdje last van het volgende:
als ik verschillende uren achter een vrachtwagen rijd in de regen, stopt men dynamo ermee. volgens mij heeft dit met de spray te maken die de vrachtwagens in de lucht gooien.
bij droog weer of zo in de regen rijden heeft men auto niks van last, enkel als ik achter vrachtwagens rijd.
de dynamo bij een diesel zit eigenlijk vlak achter de grille, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft?
hoort daar een kap ofzo voor te zitten dat deze geen water binnenkrijgt? als ik mijn hoofd boven de radiator houd, kan ik zo door de grille naar buiten kijken. vermoedelijk zuigt de fan van de dynamo zo water naar binnen (als je de motorkap opent, is die wel poederdroog)
vanmorgen was het dus weer niet te doen, vrachtwagens die dubbelen tijdens de regen. je kan er niet voorbij omdat je totaal niks ziet , dus maar 2uur erachter gereden.
na ongeveer 100km begon de miserie weer hé, acculampje begint te knipperen, men voltmeter duid maar 12V meer aan, toerenteller begint te schommelen, en hierbij is het heel raar:
in 1e versnelling stuiterd die heen en weer tussen 0 en 4000rpm
in 2de, 3de en 4de stuiterd die ongeveer een 1000-1500rpm heen en weer
in 5de blijft de toerenteller ALTIJD stabiel op zijn toerental staan, soms paar 100rpm schommelen.
druk je de koppeling in, zie je die weer heen en weer slaan.
het maakt dus niet uit of ik 2000rpm in 1e of in 5de rijd. in 1e schommelen, in 5de stabiel.
hier een filmke ervan
http://www.youtube.com/watch?v=wE_TG330QZs