View Single Post
  #36  
Old 19-08-2013, 06:27
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

een motor tunen is een combinatie van alles:
-luchtaanvoer en brandstoftoevoer (luchtfilter, inlaat, carbu, nokkenas, cilinderkop)
-verbranding in de motor (compressie, cilinderkop, ontsteking)
-afvoer uitlaatgassen (cilinderkop, nokkenassen, uitlaat).

je bent dus niks met een nokkenas die zoveel beter kan presteren als je kleine kleppen hebt, een slechte inlaat en originele uitlaat.
net zoals een sportluchtfilter steken geen pk's levert.

ga je nu de kop aanpakken met grotere kleppen en eventueel bewerkt, daar een goeie nokkenas is zodat je motor hoger in toeren kan.
inlaatgedeelte ook aanpassen (inlaatstuk, carbu/gasklep, luchtfilter). korte brede inlaat is voor hogere toeren (korte luchtpulsen), lang smal inlaattraject is voor laagtoerig koppen.
goeie spaghetti uitlaat monteren, deftige diameter en einddempers met nog een beetje tegendruk.

je bent dan ook niks met een getuned blok en dikke uitlaat, als je standaard inlaat en luchtfilter hebt (is zoals ne wielrenner die door een rietje ademt).
net zoals je niks bent met een lang smal inlaattraject en dan een nokkenas voor hoge toeren, of een kort breed inlaattraject (4carbs rechtstreeks op cilinderkop) met dan een nokkenas voor koppel
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote