View Single Post
  #2  
Old 14-08-2013, 10:25
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Opzich zijn die TDI motoren allemaal wel goed, bepaalde motorcodes hebben zo hun kwalen, waaronder de AJM ( kop / pakking )

Hoge km stand kunnen ze opzich wel goed hebben, maar ook dan zitten er weer risico's aan.

Denk bv aan de koppeling en 2 massavliegwiel bij een 6 bak, dat zijn dure grapjes, ook de turbo heeft dan al bijna zijn leven achter de rug, en als je problemen met de verstuivers gaat krijgen word je daar ook niet vrolijk van, bij een pd motor, o.a. de 130 en 150 pk, zijn de kosten voor een ruilverstuiver 500 euro per stuk..Ook een uitgeslagen kop zie je wel eens voorbij komen en dat betekend een andere ( nieuwe ) kop.

Bij de 5 bakken gaat nog wel eens de bak kapot, meestal het diff omdat de klinknagels los lopen, haast alle bakken met het groene deksel aan de zijkant.

Het is ook net wat jezelf wilt en je wensen zijn, maar die ouwe 90 pk tdi zijn oersterke motoren, ook de 130 en 150 pk ASZ en ARL zijn haast niet kapot te krijgen..Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je ermee omgaat en of hij optijd zijn beurten gekregen heeft ( olie )

Het is met alles wat je neemt wel een gok, je moet ook een beetje mazzel hebben natuurlijk.

Als je voor ene gaat kijken, maar dan een proefrit en belast hem eens goed bij warme motor, hij moet dus niet in noodloop gaan, overdreven zwart / blauw roken, en hij moet niet rammelen als hij stationair loopt of je hem uitzet ( vliegwiel )

Het grootste verschil tussen bv een 130 en 150 pk zijn de turbo en software en eventueel ic.

Gr Stefan
Reply With Quote