View Single Post
Old 03-06-2013, 12:24
robertoal robertoal is offline
Forum Regular

Quote:
Dat gaat wel op voor tweeters, maar zeker niet voor woofers! Kies het vermogen van de speaker gewoon hetzelfde als dat van de versterker.

Ben ik het niet mee eens! Het geld ook juist voor woofers.
Als je een t zware versterker hebt hoor je relatief makkelijk de vervorming, daarmee kan je vrij precies bepalen of je te ver gaat.
Als je versterker op zijn max draait worden je mooie sinus afgevlakt, zo ver zelfs dat je zelfs op korte momenten gelijkstroom krijgt. De woofer blijft dus 'plakken' op de maximale standen; deze vervorming is moeilijker waar te nemen. Tegelijkertijd wordt de spoel warmer (door de gelijkstroom EN door gebrek aan koeling)
Waarom vind jij dat je dat wel moet doen voor tweeters?

@Jardo:
Als jij een goede BR kast wilt bouwen moet je gaan berekenen. Punt.
dus puur voor het gemak (en het is toevallig ook mijn voorkeur) zou ik gewoon een dicht kastje bouwen.
Wat je ook kan doen (misschien kan je de speaker nog terug brengen?) is een kant en klare BR kast kopen (met speaker erin) normaal gesproken zijn de speakers perfect berekent voor de kast en weet je dus zeker dat je iets fatsoenlijks koopt. (wel a merk natuurlijk.)
Wat ook kan, als ruimte in de bak je minder boeit, is een PA speaker kopen. Deze hebben over het algemeen een zeer goed rendement, en knallen serieus strakker (en harder) dan die auto 'meuk'. Schiet me maar af

Als je versterker op 1 ohm moet belasten kan jij in mijn optiek beter een extra versterker kopen. Je spullen op de max belasten heeft niet mijn voorkeur, je kan beter wat headroom overhouden.
Reply With Quote