View Single Post
Old 02-06-2013, 12:20
andre0511's Avatar
andre0511 andre0511 is offline
VW Fanatic

Speel zelf met 1200 rms tegen 700 rms wat me beide subs bij elkaar zijn,maar naar mijn idee geen enkel probleem.
Speel dan wel op 2 ohm,maar als je dempingsfactor goed is van je monoblok moet dat geen enkel probleem zijn.
Een bassreflex kan je tunen door je poort aan te passen op een bepaalde frequentie.
Maar daar komt wel aardig wat berekenen bij kijken.
Bij mij speelde mijn gesloten optimaal bij 54 hertz.
En met bassreflex kwam ik lager uit qua frequentie,Waardoor R&B beter uit de verf kwam.
De kist dempen heb ik ook gedaan,vond het een hele verbetering qua klank,theoretische gezien niet super maar het heeft ook wel weer een voordeel omdat je je de sub laat denken dat de kist groter is dan werkelijk.
Toch uit eigen ervaring kom je qua frequentie lager met gepoort dan met gesloten,je coon heeft veel meer bewegingsruimte waardoor hij lagere frequenties kan halen.
Neem nou de sub van helix,de spxl 12,die heeft zoveel bewegingsruimte nodig dat hij in een gesloten behuizing niet uit de voeten kan.
En die kan tot 30 hertz,echt veel lager kan je bijna niet,maar om dat te behalen heb je toch een gepoorte nodig.

Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven?
Reply With Quote