View Single Post
  #182  
Old 24-05-2013, 00:25
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Ik snap niet helemaal waarom de youtube afbeelding niet te zien is op dit forum, of kunnen jullie deze wel zien ?

Het klinkt misschien wat vreemd, maar in werkelijkheid sturen de achterwielen ook lichtjes mee

Ik probeer even wat uit te leggen hier over, want het ziet er zo simpel uit maar ik kan een boek schrijven over wat hier achter zit
Ik leg uit hoe wij deze wielophangen hebben gemaakt.

Doordat de wielophanging altijd bestaat uit verschillende draaipunten zal het Camber, Toe en Caster wat veranderen bij het in of uitveren.

De bassis set-up bij een 4wd auto aan de achterzijde zal het caster wat negatief staan en de Toespoor zal licht positief zijn afgesteld wat inhoud dat de wielen licht naar binnen toe zijn afgesteld.

Bij bijvoorbeeld het remmen zal de voorkant duiken en de achterkant wat omhoog komen. Als je remt zullen de wielen lichtjes veranderen van toespoor naar neutraal, maar mag niet verder naar uitspoor omdat de achterkant dan zal gaan kwispelen

Bij het volgas wegrijden zullen de wielen naar meer toespoor gaan waardoor de wielen meer grip krijgen en de auto stabieler rechtuit wil, maar mag maar in hele lichte maten omdat het anders alweer snel negatief werkt en snelheid kost de de te veel aan wrijving en de bandjes zijn dan nogal snel versleten.

Bij een bocht naar rechts zal aan de achterzijde het buitenste wiel verder inveren waardoor dit wiel dan ook meer toespoor krijgt wat inhoud dat dit wil verder naar binnen gaat en dus wat mee zal sturen waardoor je sneller door de bocht kan gaan.
Aan de binnenkant aan de achterzijde zal de wielophanging verder uit de veren gaan waardoor een lichte negatieve toespoor ontstaat wat inhoud dat dit wiel dus verder naar buiten gaat staan. Hierdoor stuurt ook dit wiel lichtjes naar rechts met de bocht mee.
Dit alles werkt erg goed, maar moet binnen kleine toleranties blijven omdat het anders al snel negatief uit zal werken doordat de auto bv gevoelig word voor overstuur.

Ik hoop dat jullie dit zullen begrijpen en mocht er iemand vragen hebben of er iets aan toe willen voegen of dat ik iets verkeerd geschreven heb mag dat altijd natuurlijk


Schrijf een boek ik koop het. Ik heb je uitleg volledig gesnapt, en begrijp nu eindelijk hoe het kan dat een gelijkaardige auto zich toch totaal anders kan gedragen op de weg en in bochten. Hoe het komt dat bepaalde auto's snel uitbreken langs achter en dat sommige gewoon eindeloos grip hebben. Dankje!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote