View Single Post
  #28  
Old 18-05-2013, 23:18
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

Dan heb jij een goed torretje .

Deze motoren hebben geen spanrol vd distributie maar de riem span je door middel van de waterpomp te draaien (excentrisch).

Het beste is om meteen even de waterpomp te vervangen omdat als je de nieuwe riem gaat spannen deze vaak gaat lekken omdat deze al jaren op zn plaats zit, ook zit hier uiteraard een lager en afdichting in en deze hebben ook geen eeuwig leven.

A kwaliteit setje met riem en pomp kost tussen de 55 en 65 euro.

Vervangen gaat als volgt

Motor draaien tot de krukaspoelie onder op het ot merkteken staat
Distributie deksel demonteren en checken of de nokkenaspoelie ook correspondeert met het ot merkteken op de achterliggende kap.

Zo ja demonteer je krukaspoelie, riem en waterpomp (koelvloeistof even aftappen)
Riem eraf en oude waterpomp eraf

Nieuwe pomp monteren met vet aan de afdichtring en boutjes handvast aandraaien.

Monteer de riem over de tandriempoelies onderaan beginnen, dan over waterpomp en daarna over de nokkenaspoelie.

Draai de waterpomp om de riem te spannen tot deze ongeveer een vierde to t een half slag draaibaar is tussen duim en wijsvinger.

Zet waterpomp vast, draai de motor 2x 360 graden en voel of er niks raakt en controleer weer of de merktekens overeen komen.(wel met de hand niet met de startmotor)

Als alles klopt monteer je het distributiedeksel de krukaspoelie en de v snaar en vul dan de koelvloeistof.
Reply With Quote