View Single Post
  #12  
Old 16-05-2013, 18:42
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Impedantie is hetzelfde als weerstand, maar dan alleen voor wisselstromen. Sorry dat ik aannam dat iedereeen dat wel wist, maar voor mij is het als aap-noot-mies...

Een versterker kan zijn vermogen alleen kwijt als de speaker aangepast is op de uitgang, dwz. dat de impedantie hetzelfde moet zijn. De fabrikant geeft dat op, bv. "40 watt aan 4 Ohm", en op elke speaker moet het ook vermeld zijn.

Als je bv. twee speakers van 4 Ohm parallel aansluit op één versterkeruitgang, "ziet" deze nog maar 2 Ohm, en wordt dus eigenlijk te zwaar belast: de max. stroom wordt al bereikt voordat het max. vermogen geleverd wordt, en hij zal vervormd geluid gaan geven, óf de stroombeveiliging treedt in werking.

Wat Spike zegt over het vermogen klopt niet, je kunt rustig een 450W speaker aan een 45W versterker hangen, als de impedantie maar klopt. Andersom kan niet, dan gaat de speaker stuk.

Plus en min hebben er ook niets mee te maken: als je die bij een van de speakers verwisselt hoor je veel minder bas, als je het bij alle speakers doet is het juist weer goed. Nou ja, netter is het om het wel goed te doen...

@ vwfiel: ik vroeg me af of je meer dan één speaker op elke versterkeruitgang hebt aangesloten, dat zou nl. een oorzaak kunnen zijn. En of de impedantie van de speakers (2 of 4 Ohm?) overeenkomt met de specs van de autoradio.
Reply With Quote