04-05-2013, 09:09
|
|
VW Fanatic
|
|
Join Date: Mar 2011
Posts: 355
|
|
Heb bij mijn GTI 16v pas geleden uit voorzorg de koelvloeistof en
thermostaat vervangen. bleek nog de originele VAG thermostaat in te zitten,
Hierbij de gegevens: 87 graden, bj 9-86, nummer 56113-n.
Ik heb als volgt ontlucht:
1. koelsysteem gevuld.
2. afsluitdop losjes op het expansievat schroeven.
3. motor gestart tot fan aanging, onderwijl in de koelslagen knijpen om luchtbellen eruit te krijgen. op het moment dat het
vaatje begon over te lopen, meteen de afsluitdop dichtgeschroefd.
4. Motor iets laten afkoelen.
5. Heel voorzichtig (met dikke handdoek) de afsluitdop losgedraaid
om evt. lucht te laten ontsnappen.
6. Even gaan rijden en daarna weer afkoelen.
7. Bij koude motor controleren lekkages en of koelvloeistof op pijl staat, evt. bijvullen.
Ik heb zelf de ervaring dat bij warme motor het peil in een keer kan gaan stijgen met overlopen tot gevolg. Daarom houd ik de dop er zoveel mogelijk op ...
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003
Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986
|