Beste forumleden,
voor onderhoud ben ik bezig de distributieriem te vervangen van mijn auto. Het gaat hierom om een golf 2 GTi met motorcode PF uit '89, de auto is uitgerust met een 268 nokkenas en bijbehorend verstelbaar tandwiel.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De auto stond compleet van tijd EDIT //
1. Wanneer ik de krukas markering(&vliegwiel) op tijd zet (1e cilinder hoogste punt).
2. Lukt het vervolgens niet om de nokkenas markering goed te zetten. Een paar tandjes voor de juiste stand blokkeert het nokkenas tandwiel.
3. Als ik daarna de krukas iets verdraai, lukt het wel op het nokkenas tandwiel op de juiste posititie te zetten, maar dan krijg ik de krukas niet meer op tijd. Dus de kleppen en cilinder raken elkaar?
Maar hoe kan dit nou? Dit luistert normaal toch niet zo nauw, ook al is de auto voorzien van een snelle nokkenas? De kleppen van de 1e cilinder horen toch gesloten te zijn bij de cilinderstand op het hoogste punt.
Nu weet ik dit niet te verklaren? Ik vermoed dat het probleem zit bij het verstelbare nokkenastandwiel, de markering op het nokkenastandwiel kan toch niet kloppen?
Miss is het tandwiel gedraaid gemonteerd, waardoor de markering niet meer klopt. Hoe kan ik dit controleren? Kleppendeksel loshalen en dan de nokkenas bekijken, naar de nokjes? Hoe moeten de nokjes van de nokkenas gepositioneerd bij cilinder 1 op hoogste punt (foto)? Alvast bedankt,
Daan de Wit