Thread: Accu probleem
View Single Post
  #14  
Old 21-01-2013, 18:59
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
als een accu nieuw is (100%) en ze loopt VOLLEDIG leeg tot 10% (11V ofzo) en wordt niet binnen de 24h herladen, dan is die dood. hoe nieuw ze ook is, een loodaccu volledig ontladen en dan is ze kapot. je kan ze misschien nog wel opnieuw tot leven wekken, maar je zal pakweg 30-60% overhouden.
lager ontladen dan 11V is ze zowieso kapot (tenzij uitzonderlijke gevallen zoals calcium accus).
als je accu een jaar of 5 is, dan is de capaciteit zowat gehalveerd. een 80Ah gaat dan nog 40Ah hebben. dat is nog meer dan genoeg om te starten.
nu als je temperatuur 20°zakt, verlies je ongeveer de helft van de capaciteit. metingen worden altijd gedaan op 20°C, dwz dat je bij 0° nog ongeveer de helft over houd.
een nieuwe 80Ah accu kan dus bij vriesweer maar een 40Ah leveren (nog meer dan genoeg om te starten.
die 5jaar oude accu die nog 40Ah over had, heeft bij vriesweer dus nog 20Ah over, en da wordt al een nipte om nog te starten. daarom hebben zoveel mensen problemen bij de eerste vriesdag.

de accu deed het nogthans goed deze zomer en nu ineens op een maand is die kapot... hoeft geen verdere uitleg vermoed ik.

nu als je een lekstroom hebt, loopt je accu leeg.
stel je hebt een 80Ah accu, deze kan 8A leveren gedurende 10uur (8A x 10uur = 80AmpereUur).
heb je nu een lekstroom van 100mA (dat is 0,1A, niet zo overdreven veel).
op 10uur tijd (een nacht) verlies je dus 1Ah capaciteit.
op een week verlies je dus (7dagen x24uur x 0,1A =) 16,8Ah welke al niet te verwaarlozen is. heb je dus een oudere accu van 5jaar, is dit al voldoende om niet meer te kunnen starten.

ALS u accu dus recent vervangen is en ALS ze nog in goede conditie is, dan heb je al minstens 300-500mA (0,3-0,5A) lekstroom ergens. op 12V is dit 4-6watt (klein lampje).

je koppelt je accu af, zet er een amperemeter tussen en die geeft je bv een lekstroom.
dan ga je naar de zekeringkast en trek je één voor één je zekeringen er eens uit. de moment dat je lekstroom WEG is, heb je het dadercircuit.
je kan ook eens je kofferlampje of andere eruit halen die blijven vaak branden (bij golf makkelijk zat te zien), of handschoenkastlampjes...

als je motor draait moet je accu minstens 13V hebben om op te laden, snelladen heb je al 14,5V nodig. dus je kan eens kijken hoeveel je laadspanning is. hoe lager deze is, des te langer moet je accu opladen (dus ritjes van 1uur en langer kunnen nodig zijn dan).
als de laadspanning boven de 14,8V is, dan kook je de accu dood (check je vloeistofniveau maar eens en probeer dan nog bij te vullen met gedestileerd water. hopelijk zijn de platen nog niet krom van het droogkoken dan).
stel dat je nu 14,2V laadspanning heb, dat is goed. zet dan de lichten eens aan. als je spanning MEER dan 0,3V zakt (dus 13,9V of lager) dan is je laadcircuit ver kapot (controleer dynamo of regelaar). je zal merken dat je de accu al rijdend leegtrekt (laadspanning onder de 13V) als bv:
radio aanstaat, verwarming aanstaat, lichten branden en ruitenwissers aan.

als al dit bovenstaand NIET bij je voorkomt, dan is je accu eraan. waarschijnlijk eens te lang ontladen gestaan waardoor ze nu nog maar een fractie van de originele capaciteit heeft, en bijgevolg hetzelfde gedrag vertoond als een 5-10jaar oude accu.



Oke,heel erg bedankt voor deze superduidelijke uitleg!
Ik ga alles stap voor stap nalopen en als ik het gevonden heb dan horen jullie van me!
Reply With Quote