Thread: accu vraag
View Single Post
Old 17-01-2013, 14:18
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular

Default accu vraag

Er ligt in mijn golf een VMF green system accu van 75aH, het gaat om een 1.9TD variant uit 98. Nu heeft de accu momenteel wat problemen doordat ik de wagen erg weinig gebruik en deze dus regelmatig meerdere dagen stil staat en verder alleen voor extreem korte ritten gebruikt wordt.
De auto start slecht of niet na een paar dagen staan.
Leeftijd van de accu is onbekend (hij is niet afgestempeld) maar minimaal 6 jaar want zolang heb ik de wagen al.

De vragen:
- Ik vind de standtijd van een paar dagen erg kort; kan het zijn dat zaken als car-kit ongemerkt stroom blijven gebruiken?
- op internet lees ik dat het gebruik van calcium accu's (zoals de VMF green-system) voor ouder voertuigen wordt afgeraden omdat ze een hogere laadspanning nodig hebben; gaat dit op voor een golf uit 98?
- als ik de accu aan de lader hang is de laadspanning na een uur erg laag alsof de accu vol is; het indicatie venster echter is dan nog steeds donker-groen tot zwart en de accu moet dan volgens de bijgeleverde tabel opgeladen worden. heeft iemand hier ervaring mee?
- kan ik de staat van de accu op de een of andere manier controleren; hij is volledig gesloten dus een zuur-meter gaat 'm niet worden.

een technisch vergelijkbare calcium accu (wilco royal, 55aH) van mijn motorfiets heb ik net even uit de schuur getrokken maar daar is de indicator binnen een uur of 2 laden helder groen terwijl deze accu toch al zeker 2 jaar in de schuur stof staat te verzamelen.

is de accu van de golf gewoon versleten en moet ik op zoek naar een andere; of is het inderdaad zo dat een calcium accu in de golf niet goed wordt opgeladen en daardoor zeker met deze kou de mist in gaat.
tot ik voor 2 maanden terug mijn baan kwijtraakte werd de auto dagelijks gebruikt en heb ik nooit startproblemen gehad.

in ieder geval bedankt voor jullie tijd

Steven
Reply With Quote