Een aantal maanden geleden ging Stijn op weg naar de bandenhandel, echter kwam hij niet alleen met een stel banden maar ook met een Audi S2 thuis. Dit is inmiddels ons gezamenlijke project geworden, waarbij we deze S2 ombouwen voor het gebruik voor het vrij rijden op circuits. In deze thread lees je alles over dit project;
De aanschaf
Op weg naar de bandenhandel werd Stijn aangesproken door een gezamenlijke vriend van ons die nog een S2 te koop wist te staan, of hij interesse had om er even naar te kijken. Aangezien de letters S & RS in combinatie met Audi altijd goed klinken, was de keuze snel gemaakt. Het bleek een '89 Coupe Quattro te zijn welke in de jaren 90 volledig was omgebouwd naar S2. Het hele blok, aandrijving, ophanging en interieur zijn van een S2. De remmerij is nog verder geupgrade en gelijk aan de RS2
De eigenaar had zwaar genoeg van de wagen aangezien deze al tijden problemen gaf. De auto liep niet goed, had te weinig vermogen en niemand scheen het probleem op te kunnen lossen. Na een korte onderhandeling wisselde de Audi van eigenaar en was de oprit van Stijn een parkeerplek armer.
De samenwerking
Aangezien ik vaak bij Stijn over de vloer kom, vroeg hij me of ik mee wilde kijken om te achterhalen wat de problemen met de S2 waren. Al snel bleek dat het compressorwiel van de turbo wat beschadigd was. Daarnaast bleek het vacuumsysteem een zooitje en zaten er diverse leidingen verkeerd aangesloten. De S2 heeft rembekrachtiging via een extra pomp, de Coupe doet het door middel van onderdrukbekrachtiging. Aangezien we hier met een "hybride" te maken hebben, waren er wat verkeerde aansluitingen gemaakt en geloof het of niet, dit maakte samen met het beschadigde compressorwiel de motor tot een patient. Na het vervangen van het compressorwiel en het compleet opnieuw aansluiten van het vacuumsysteem maakten we onze eerste fatsoenlijke testrit met deze prachtige vijf-cilinder;
Stijn vroeg of ik geen interesse had om de auto voor de helft te kopen en hem dan samen voor circuit-gebruik in te zetten. Hoewel ik ernstig in twijfel zat, besloot ik het toch niet te doen aangezien ik midden in een verhuizing zat en mijn geld daar wel voor kon gebruiken. Maar zoals zo vaak kruipt het bloed waar het niet gaan kan en 2,5 week later was ik mede-eigenaar van een S2 racer-to-be.
The first steps!
Nu de S2 goed liep, zijn we wat verder gaan kijken. Naast een doos vol documentatie, hebben we er ook een heel scala aan speciale chips bij gekregen. Nadat we de turbo-druk aangepast hadden op de chip, hebben we er de chip van 320 PK in gestoken. Tijd voor een nieuwe testrit! Na een ritje wat een dikke smile op onze kop toverde, reden we weer richting de garage. Nog 1 keer doortrekken en ineens klonk er een harde klap. Bij thuiskomst de motorkap open getrokken en daar werd de oorzaak al snel duidelijk:
Er zat een flinke scheur in de slang voor het gasklephuis. Blijkbaar werd de hogere turbodruk hem toch iets teveel...
De klap had zo'n kracht dat de isolatie van de motorkap voor op de slotdrager lag:
Na de aanschaf van een nieuwe slang, dus ook maar meteen een nieuwe turbodrukmeter aangesloten;
Vrijwel tegelijkertijd hebben we ook een AFR meter geinstalleerd zodat we het mengsel in de gaten kunnen houden. Aangezien we met een verhoogde turbodruk en aangepast motormanagement rijden, geen overbodige luxe volgens ons.
Inmiddels zijn we al een heel stuk verder, maar hierover later meer!