23-11-2012, 20:37
|
|
Volksforum Aandeelhouder
|
|
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
|
|
Quote:
Originally Posted by M1974
Rollen is denk ik voor jou wel het gemakkelijkst en het goedkoopste om zelf te doen.
Een goede voorbereiding is zowiezo al meer dan het halve werk, hoe je de eindlaag opbrengt en wat voor eindlaag maakt dan eigenlijk niet uit. Is bijvoorbeeld een deur niet strak, dan zie je kleine deukjes, oneffenheden, etc zowiezo terug, of je nu spuit, rolt, of wrapt.
Voordeel van zelf rollen ten opzichte van zelf spuiten zit hem vooral in het gemak. Voor het spuiten heb je een compressor nodig, een goede verspuit met toebehoren, mondkap met filters, de spuitnevel zit door heel de ruimte.
Voor rollen heb je alleen rollers nodig en verfbakjes. En groot voordeel je ruimte blijft een stuk schoner, want je hebt geen spuitnevel.
Materiaal kosten zullen voor beide wel ongeveer gelijk liggen als je goede verf, goed afplakband en schuurpapier gebruikt.
Als je het zelf doet zou ik ook zeker zorgen voor een enigzins afgeschermde ruimte, (schone) zeilen ophangen in een schuur. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk tocht hebt. En de vloer natmaken. Van een natte vloer waait immers geen stof op.
In een warmere omgeving vloeit verf dikwijls ook veel beter uit. Doe het dan ook in de warmere maanden en verwarm de ruimte eventueel bij met kachels.
Mocht je toch stof in de lak hebben of teveel sinaasappelhuid, dan kun je deze ook weer waterproof gladschuren en weer tot hoogglans polijsten.
Voor gratis tips en adviezen kun je terrecht bij de betere autolakken groothandel. Ik weet niet waar je zelf vandaan komt, maar ik kom graag bij verfhandel Franse in Goes.
Mocht je nog opzoek zijn naar een spuiter. Ik ken wel een aantal bedrijven die een door jou strakgemaakte auto willen spuiten voor relatief weinig geld (+/-800 euro). Het enige wat zij doen is dan de auto goed ontvetten, afplakken, spuiten, en de afplakzooi weer verwijderen. Uiteraard geen garantie op het resultaat, want jij hebt hem immers zelf strakgemaakt.
Deze bedrijven doen overigens ook complete projecten, restauraties, deelrestauratie, laswerken, uitdeuken, enz. Stel dat je een keiharde golf 2 hier echt super netjes en strak van kleur wil laten veranderen (met garantie), dan kan dat al oplopen tot over de 4000 euro.
Bij spuiters is het vooral belangrijk om goede afspraken te maken over het te verrichten werk en het resultaat dat je verwacht.
Ga het beste naar de kleinere bedrijven, vaak een vakman als eigenaar, veel restauratiewerk en exclusieve auto's. Laat de grote schadeherstelbedrijven en ketens die veelal voor verzekeraars werken links liggen.
|
Ik woon in België, rond Leuven (dicht bij Brussel). Wel 800 zou wel aannemelijk zijn. Ik heb al een kleine carrossier gecontacteerd, die ene waar ik eerder in dit topic over sprak, en die maken reclame dat ze persoonlijk werken, dus naar je budget en je wensen. Bij zo iets zou het wel mogelijk moeten zijn denk ik, misschien moet ik maar gewoon eens binnenwippen daar. Heb er naar gebeld ook maar werd niet opgenomen, wrs te druk bezig.
Dus eigenlijk de conclusie is dat als ik iets wat mooi lijkt wil ik oftewel een spuitcabine moet huren en mij laten begeleiden door iemand die kan spuiten of het moet laten doen. Zou het liefste 2k verf erop hebben
Ik zal eerst eens bij die carrossier gaan horen, misschien willen die mij ook wel een beetje begeleiden in hoe de voorbereiding moet. (is schoolproject, wordt presentatie van gegeven op school = klein beetje reclame voor mensen/bedrijven die me helpen).
En sinaasappellaag wat is dat eigenlijk?
Quote:
Originally Posted by M1974
Spuitbussen voor de lak moet je maar niet aan beginnen. Is veel te duur en resultaat is vaak niet echt super. Je krijgt lamme vingers van dat knopje in te duwen, waardoor je op na de derde spuitbus al helemaal niet meer netjes werkt.
Een spuitbus is eigenlijk alleen een optie als je wat kleine deeltjes wil spuiten, bijvoorbeeld één spiegel, of het latje van je kofferbak.
Voor de onderkant en je dorpels kun je overspuitbare bodyschutz gebruiken, deze is te koop in spuitbussen.
|
Oké dat verwachte ik eigenlijk al, de spuitbussen voor een setje velgen te restoreren kostten al 60 of 70 euro.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)
"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
|