Rollen is denk ik voor jou wel het gemakkelijkst en het goedkoopste om zelf te doen.
Een goede voorbereiding is zowiezo al meer dan het halve werk, hoe je de eindlaag opbrengt en wat voor eindlaag maakt dan eigenlijk niet uit. Is bijvoorbeeld een deur niet strak, dan zie je kleine deukjes, oneffenheden, etc zowiezo terug, of je nu spuit, rolt, of wrapt.
Voordeel van zelf rollen ten opzichte van zelf spuiten zit hem vooral in het gemak. Voor het spuiten heb je een compressor nodig, een goede verspuit met toebehoren, mondkap met filters, de spuitnevel zit door heel de ruimte.
Voor rollen heb je alleen rollers nodig en verfbakjes. En groot voordeel je ruimte blijft een stuk schoner, want je hebt geen spuitnevel.
Materiaal kosten zullen voor beide wel ongeveer gelijk liggen als je goede verf, goed afplakband en schuurpapier gebruikt.
Als je het zelf doet zou ik ook zeker zorgen voor een enigzins afgeschermde ruimte, (schone) zeilen ophangen in een schuur. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk tocht hebt. En de vloer natmaken. Van een natte vloer waait immers geen stof op.
In een warmere omgeving vloeit verf dikwijls ook veel beter uit. Doe het dan ook in de warmere maanden en verwarm de ruimte eventueel bij met kachels.
Mocht je toch stof in de lak hebben of teveel sinaasappelhuid, dan kun je deze ook weer waterproof gladschuren en weer tot hoogglans polijsten.
Voor gratis tips en adviezen kun je terrecht bij de betere autolakken groothandel. Ik weet niet waar je zelf vandaan komt, maar ik kom graag bij verfhandel Franse in Goes.
Mocht je nog opzoek zijn naar een spuiter. Ik ken wel een aantal bedrijven die een door jou strakgemaakte auto willen spuiten voor relatief weinig geld (+/-800 euro). Het enige wat zij doen is dan de auto goed ontvetten, afplakken, spuiten, en de afplakzooi weer verwijderen. Uiteraard geen garantie op het resultaat, want jij hebt hem immers zelf strakgemaakt.
Deze bedrijven doen overigens ook complete projecten, restauraties, deelrestauratie, laswerken, uitdeuken, enz. Stel dat je een keiharde golf 2 hier echt super netjes en strak van kleur wil laten veranderen (met garantie), dan kan dat al oplopen tot over de 4000 euro.
Bij spuiters is het vooral belangrijk om goede afspraken te maken over het te verrichten werk en het resultaat dat je verwacht.
Ga het beste naar de kleinere bedrijven, vaak een vakman als eigenaar, veel restauratiewerk en exclusieve auto's. Laat de grote schadeherstelbedrijven en ketens die veelal voor verzekeraars werken links liggen.
|