De laatste weken ook het een en ander uit proberen te zoeken met betrekking tot de UN1 bak van Renault, en waarom je deze zou gebruiken.
Omdat het in mijn geval om een ombouw naar TDI zou gaan hou ik dat even aan als uitgangspunt.
Mijn Multivan heeft momenteel een SS motor met 92pk en ik denk dat ik daar nog even mee blijf rijden maar ondertussen wil ik eigenlijk wat onderdelen voor een ombouw naar TDI gaan verzamelen inclusief ombouw naar Renault UN1 versnellingsbak om een mooie kruissnelheid op de snelweg te kunnen halen bij 2500 toeren.
Zowel de AFN als de 1Z TDI's (90 en 110pk) leveren bij lage toeren al veel meer koppel dan de WBX bij ±3000 toeren, alleen de versnellingsbakken van de T3 zijn hier niet voor gebouwd en gaan op den duur stuk, je kunt ze versterken en uitrusten met een extra oliekoeler zoals bijvoorbeeld Berndt Jaeger doet maar dat is een hele prijzige ombouw met nog steeds niet optimale verhoudingen in de versnellingsbak.
Van de UN1 zijn heel veel verschillende versies geleverd voor onder andere de Renault 25, de Renault Espace, de Renault Alpine en ik geloof zelfs voor verschillende Lotus modellen.
Ik ben niet zo'n ster in meteen zien welke verhouding het meest ideaal is voor de ombouw naar TDI maar ik vermoed dat het eerder de Espace en R25 turbo modellen zijn dan de racers, maar dat moet ik nog uitzoeken.
Op The Brick Yard staat een redelijk uitgebreide thread van een ombouw naar UN1 en in deze thread is ook heel veel interessante informatie te vinden:
>
Link naar project
De starter van dit project heeft ook een ombouw kit gebouwd (pasplaat en ombouw van aandrijving bak naar achterwielen) maar tegen het einde van de thread kwam ik een vollediger kit tegen bij een Duits bedrijf, redelijk betaalbaar:
>
Link naar Busprojekte
Hieronder de tabellen voor koppel per motor en de verhoudingen van de verschillende typen UN1 versnellingsbakken.
Ik probeer nog wat meer uit te zoeken en aan te vullen de komende tijd maar ik heb zelf nog geen plannen om dit komend jaar al te gaan doen, maar eerder in 2014 als ik de benodigdheden bij elkaar heb.
Koppel 1.9 TDI
1Z - 90pk bij 4000 toeren / 149Nm koppel bij 1900 toeren
AFN - 110pk bij 4150 toeren / 173Nm koppel bij 1900 toeren
Koppel 2.1 WBX
SS 92pk @ 4700rpm / 117Nm koppel bij 3200 toeren