View Single Post
  #13  
Old 18-11-2012, 23:57
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Hoe kouder het wordt, hoe minder vaak de thermostaat open zal gaan

om terug te komen op het onderwerp:
niet of slecht werkende waterpomp resulteert ook te warm worden (of zelfs warmloper met fijne (ahum) buitentemperaturen, maar dan is idd de kachel die niet warm zal worden.
Thermostaat gaat dan op een gegeven moment ook open, maar dat zal weinig effect hebben.
Of: klepje naar de kachelradiateur gaat niet meer open. maar dan zou je dus niet hebben dat hij te warm wordt.

Motor even stationair laten draaien, en opletten of er wel water binnen stroomt in het reservoir (bovenste slangetje), meestal is dat wel te zien zonder de slang te demonteren. Moet een constante stroom zijn. Gutsend of geen stroom betekend een slechte of niet werkende waterpomp.

Of er nou wel of geen bypass op zit. Dit mag niks uitmaken voor de temperatuur in het koelsysteem.
Heb zelf een warmloper gehad: buitentemperatuur 30 graden. Thermostaat die niet open ging. Binnen enkele minuten rijden (letterlijk 1,5 km met een al warme motor) kon ik al niet verder. na afkoelen kachel aangezet op hoogste stand en volledige warmte en ik heb nog 10km kunnen rijden om thuis te kunnen komen voor de temperatuur weer rond de 100 graden lag. Als mijn waterpomp kapot was geweest, had ik dus niet zo lang nog kunnen blijven rijden na een warmloper. Dus check het even goed...
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote