View Single Post
Old 15-11-2012, 14:28
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC

Default ervaring stuurbekrachtiging

Ik zit met een vraag over de stuurbekrachtiging in de mk2.

Ik ben jarenlang gewend aan onbekrachtigd sturen in de golf. Dus het stuurt lekker direct en strak op de rijksweg, maar ook het onwijze trekken aan je stuur met inparkeren. Sommige krappe parkeerplekken overslaan omdat je de auto er toch niet normaal tussen krijgt. Nu heb ik een 2 maanden geleden stuurbekrachtiging ingebouwd vanwege parkeerproblemen bij mij in de wijk.

Ik kwam er achter dat er een probleem in het stuurhuis zit. namelijk dat het stuur naar links wel direct en met enige weerstand reageerd.
Maar naar rechts is er een mankement, draaien gaat erg licht en gevoelloos.
Tijdens het rijden merk ik dat het stuur verder om naar rechts moet dan naar links om de zelfde zijdelinkse beweging te krijgen.

Verder heb ik met schuin of rommelige wegen dat de auto er erg op reageert. Hij gaat richting het laagste punt van de weg.
Op de rijksweg en binnen de bebouwde kom wil de auto regelmatig opzij zonder goede respons in het stuur te krijgen. dit gebeurd als de weg scheef loopt. ik moet het stuur dan 15 graden verdraaien om rechtdoor te blijven gaan. dit gebeurd eigenlijk vaker als de weg links afloopt. (dus het stuur naar rechts houden) Met windrukken slinger ik binnen de strepen wat voorheen niet zo was, moet erg goed opletten. Oftewel, het rijd niet meer zo goed als het was.

wat heb ik vervangen met de wissel:
-Stuurhuis compleet.
-Frisse pomp van een late golf 3.
-Nieuwe riem
-Nieuwe stuur Olie bij de dealer.
-Uitgelijnd bij een garage die voornamelijk circuitwagens doet.

Het onderstel heeft het afgelopen jaar een nieuwe schroefset en alle rubbers en kogels nieuw gekregen. Dus dat zit gewoon goed.

Nu moet dit stuurhuis vervangen worden. Maar ik twijfel met deze ervaring of ik er een bekrachtigd huis erin terugzet.
Mijn vraag is dan ook, is een goed gezond bekrachtigd stuurhuis net zo responsief als een onbekrachtige met enkel ondersteuning bij lage snelheid?
Of neemt het gevoel zowieso af en kan je niet meer af gaan op wat je in het stuur voelt? (uiteraard goed uitgelijnd)

Lang verhaal maar wou het even kwijt
Reply With Quote