View Single Post
  #4  
Old 12-11-2012, 14:20
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

De motor is een 2.5L 5-Cilinder motor uit 2012 met motorcode CBTA
Ik had deze motor al gekocht en heb bewust voor deze nieuwere versie gekozen omdat de motoren van hiervoor nog een te dunne distributie-ketting hebben en problemen kunnen zorgen.
Ik ga 2 dezelfde motoren bouwen, 1 voor in deze Leon en de ander komt uiteraard in de Golf Rallye van een klant. Er moeten veel nieuwe delen voor ontwikkeld worden, waar we al lange tijd mee bezig zijn.
De meeste zullen een paar andere zuigers kopen voor een lagere compressie en sterkere drijfstangen, maar ik wil de slag gaan veranderen waardoor het een iets ander verhaalt wordt. Er zal geen origineel onderdeel meer inkomen en geld ook voor de cilinderkop.
















Deze nieuwe motoren, want geld ook voor de 2.0TFSI, hebben erg mooie kanalen met een perfecte doorstroming. Zoals je kan zien kijk je al bijna op de bovenkant van de kleppen en komt doordat deze geen hydro-stoters meer hebben, maar een tuimelaar met een lager waar de nokkenas over loopt:





Het spruitstuk van een TT-RS waar we alleen nog het voorste gedelte van gebruiken:









Het inlaat-systeem dat wij aan het ontwikkelen zijn, heeft nu losse gaskleppen waardoor de response er giga op vooruit gaat. Dit doordat de weg tussen de gasklep en de inlaatkleppen erg kort is. Zo hoeft er niet eerst druk opgebouwd te worden in het gehele inlaatspruitstuk alvorens deze naar binnen kan. Ook gaan we werken met 2 injectoren per cilinder. 1 kleinere die het dichtst bij de cilinderkop word geplaatst voor bij lagere toeren en de grote injectoren iets verderop die mee gaan werken vanaf een bepaald toerental en een wat langere afstand heeft om zo beter de brandstof met het lucht te kunnen mengen.








Ook heb ik vorige week versnellingsbak besteld. Na veel denken en uitzoeken kwam ik uit op een Sequentiele versnellingsbak van Kaps Transmissions. Dit is tot nu toe de enigste die ons kon beloven de 800NM koppel aan te kunnen.
Zo'n bak komt ook in de Golf Rallye en heb er dus 2 besteld en zouden over 2 maanden gereed zijn. We hebben bewust gekozen voor een sequentiele 6-bak omdat het onmogelijk is om mis te schakelen. Voor de gene die niet weet waar sequentieel voor staat: Het schakelen gebeurd door de pook of naar voren, of naar achteren te duwen en heeft geen H-patroon meer.
We kunnen dit ook nog verder uitbreiden door er een set bij in te zetten zodat dit gebeurd door schakel-flippers, maar voor mij is dit al meer dan duur genoeg voor voorlopig.



















Reply With Quote