Hallo, ik ben gloednieuw hier, ben al een tijdje lid van vwforum.nl maar een Corrado sleutelende collega vertelde mij dat volksforum een heel goeie site was, dus het leek me slim om hier ook lid te worden.
Eerst maar even voorstellen e.d.
Mijn naam is Justus, 37 jaar. Ben (nog) geen geweldige sleutelaar, maar ben aan de andere kant toch wel vrij handig en nieuwsgierig. Je zou kunnen zeggen dat ik in tegenstelling tot 2 linkerhanden, anderhalve rechterhand heb...
Ik heb 3 jaar geleden wegens financiele beperkingen een vw polo 86c (bj 1994) voor 700 euro gekocht. Het was en is nog steeds een wanstaltig koekblik, zeker nadat een vrachtwagen mij aan de linkerzijde probeerde weg te duwen en ik de deuk nooit fatsoenlijk heb behandelt...ik heb het geprobeerd uit te deuken en vervolgens zo goed en zo kwaad met plamuur opgevuld en het resultaat mag er niet wezen...anyway, projectje dus.
Op een gegeven moment lid geworden van de ASK in Hilversum (
http://www.autoserviceklup.nl/) omdat ik vond dat ik problemen zelf wel kon oplossen en geen zin had om evt veel geld te steken in onderhoud van het koekblik. Tot nu toe met redelijk succes; 3 APK's door eigen knuteselarij goed door gekomen.
Ondertussen zelf gedaan (niet in chronologische volgorde):
-rotor en bobine schoongemaakt en contactpunten geveild
-bougies en kabels vervangen
-luchtfilter vervangen
-carterontluchtingsslang vervangen
-bezinefilter vervangen
-oliefilter vervangen
-accu vervangen
-olie ververst
-remolie vervangen
-draagarm vervangen
-spoorstangeind vervangen
-complete veerpoten voor (t/m schijven e.d.) van de sloop gehaald en vervangen
-trommelremmen uit elkaar, schoongemaakt en lagers opnieuw ingevet.
Alles met de hartelijke dank aan Haynes.
Afijn, dit lijstje is geen poging tot egotripperij maar een weergave van wat ik weet en kan met wat hulp van andere ASK leden, uitproberen, lezen en nieuwsgierig zijn.
Onderhand begint het een beetje een uit de hand lopende hobby te worden, maar fuckit, ik vind het eigenlijk wel leuk om te kijken hoe ik (met redelijk binnen de perken houdende kosten) het barrel kan oplappen en voorlopig rijdende houden. Als ik bovenstaande bij de garage had laten doen was ik al 2 keer de dagwaarde kwijt geweest
als het niet meer is...
Maar nu, de reden van mijn lid worden!
Ik heb een aantal dingen waar ik mee aan de gang wil maar nog niet precies weet wat ik het beste kan doen, wat oorzaken zijn en wat de beste oplossingen zijn.
-Ik ruik na het tanken ofwel bij een volle tank een stevige benzinelucht in de auto. Vreemd genoeg is het erger als ik het raampje van de bijrijder (een stukje) open heb.
Naarmate de tank een lager peil heeft, wordt het steeds minder.
Als ik 1/3 van de tank heb leeggereden ruik ik het nagenoeg niet meer.
Ik heb alle slangen en buizen onder de auto en bij de tank vrij goed gecontroleerd, maar kan hier geen lekkage ontdekken.
Dan zit de lekkage ergens bij de motor zou je zeggen....aangezien je het in de auto ook zo goed kan ruiken...maar waarom ruik ik het dan niet meer als de tank 1/3 leger is...?
Wat kan dit zijn? Ik las al iets over een koolstoffilter, kan dat het zijn?
-Er past plusminus 40 liter in mijn tank, ik rijd 90% van de tijd stukjes van 20 minuten. Ik rij nog geen 400km op 1 tank
belachelijk weinig als je het mij vraagt. Waar kan ik naar kijken? Kan het verband hebben met het bovenstaande, ondanks dat ik geen lekkage kan bespeuren?
-De schokdempers (voor) zijn op, als ik de auto op de motorkap omlaag duw danst hij door als een ballerina. Dus ik heb besloten om vering en demping te vervangen en als ik dit toch doe, doe ik meteen alle 4 en kan ik 'm wellicht een beetje verlagen. Zelf heb ik na wat zoekwerk en tips zitten denken aan 4 Weitec veren die voor en achter 40mm verlagen en volgens mijn collega sleutelaar, kan dit met gewone dempers. Bij elkaar kom ik op Winparts op plusminus 190 euro hiervoor en veel meer wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Op vwforum wordt er geroepen "schroefsets!", mijn collega zegt "schroefsets zijn bagger, moet je niet doen tenzij je een kapitaal uitgeeft!". Geen idee, ik weet niet hoeveel waarde ik aan het woord van 1 man moet hechten. Hoe dan ook, de meeste schroefsets liggen boven mijn budget, dus ik heb al voor 90% procent besloten te gaan voor losse veren met normale dempers (mits dit kan). Maar goed het punt waar ik even over struikel is dat ik na meting heb geconcludeerd dat de ruimte tussen de rand van de wielkast en de voorwielen 80mm is en achter minder dan 40mm, desondanks lijkt de auto op het oog recht te staan en volgens mij zitten er originele veren onder, oh en de wielen zijn allemaal de zelfde maat.. Wat moet ik hiermee? Gewoon 4 veren kopen en zien waar het schip strandt? Kan het met standaard dempers?
Mein gott wat een verhaal, ik lijk wel een wijf...
Desondanks, dank voor uw tijd en aandacht.
Gegroet