Quote:
Originally Posted by GTDennis
Heb de Kluwer vraagbaak niet in mijn bezit trouwens, maar wel de golf 1/Jetta 1 vraagbaak van de benzine modellen 1981 - 1983
denkt u dat hier het relais instaat ? Moet ik eens opzoeken voor andere geinteresseerden ?
Hoe weet ik als er voor mij nog niet aan de schroef in de luchtweger is gedraaid met een imbus aan de K-Jet ? is er hier een controlewaarde voor ?
Mvg
|
controle waarde is het co percentage bij warme motor (min 80.c olietemp),tijdens een viergasmeting..
eerst moet je zorgen dat de motor op tijd staat (ontsteking afstellen met stroboscooplamp),dan zeker zijn dat je nergens een vacuumlek hebt in het injectiesysteem
een en ander beinvloed veel zo niet alles omdat K-jet een computerloos vacuumgestuurd injectiesysteem is (DLS unit regelt enkel de vervroeging bij indien hoger stroomverbruik..verlichting,stand 3 van de aanjager,achterruitverwarming)
om te beginnen zou ik eerst de stelschroef van de gasklep wat indraaien om het stationair toerental te laten zakken naar +-950tpm bij warme motor,daarna een stuk rijden en kijken hoe hij reageert m.b.t vloeiend doortrekken,overnemen ,terugvallen naar stationair ,benzineverbruik etc..met afstellen op gevoel KUN je een eind komen
dit is de basis,echt goede afstelling kan alleen een monteur met verstand van oudere Vw/Audi/Bmw/Mercedes motoren met K/K/e jetronic motoren en het nodige Bosch gereedschap (dat soort monteurs zijn er niet veel meer)
NOOIT zomaar aan de stelschroef van het Co gaan draaien ..dit let zeer nauw en is op gehoor niet te doen.ook kun je de hevel van de luchtweger beschadigen als de imbus steekt en je per ongeluk gas geeft..
houd wel in je achterhoofd dat een oude GTi nooit zo perfect zal lopen als bijvoorbeeld een later type met Motronic/Digifant injectie
ook is er best nogal wat aan slijtage onderhevig (weet ik maar al te goed)
Mijn eerste '83er was 9 jaar oud met 80.000 echte kilometers op de klok toen ik hem kocht met volledig VAG onderhoud vanaf nieuw
die liep steenkoud hooguit eerst even (10 sec)rond de 12/1300 toeren omdan vervolgens bij lauwe motor rond de 7/800 toeren te draaien ,bij volledig warme motor altijd rond de 900 toeren. maar altijd iets onrustig
let wel dit was in 1992..toen de benzine nog gelode 98octaan was en een frontlader radiocdspeler nieuw 1500 gulden kostte.
in Kluwer staat een uitleg van de positie van de zekeringen en relais ,maar als hij bij 50 in zijn 4 alsnog aangeeft om naar 5 te schakelen ,heb jij geen ander relais nodig ..dat hoort zgn zo
het blijft een toenmalig gadget dat eigenlijk niet meer is dan dat ,waarschijnlijk ook de reden dat VW het op alle GTI's na modeljaar '86 niet meer heeft gebruikt
Weer een heel verhaal ,sorry voor de komma'of hoofdletters ,ik ben nou eenmaal meer monteur dan schrijveur.als je nog vragen hebt...just ask