View Single Post
  #2  
Old 12-09-2012, 13:24
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,364
Default

ten eerste ..
Het MFA van een type 1 is/was voor die tijd een leuke gadget...echter in al die jaren dat ik er verschillende heb gehad (82,83ers) heb ik er ooit 1 gehad waar hij fatsoenlijk van werkte
de unit zelf in de klokkenwinkel kan van Motometer of VDO zijn ,VDO is iets beter is mijn ervaring
ook de symptonen die jij beschrijft ken ik ,dit zit hem meestal in de MFA unit zelf
het ding kan tal van storingen vertonen indien de massa van de tellerunit in zijn geheel slecht is ,ook regelmatig gebrek aan 12volt stroom kan het ding volledig verknallen
soms na een lange periode van stroomtekort (winterstalling bijv)kan resulteren in een display vol streepjes en tekentjes of een leeg blanco display wanneer de accu weer word aangesloten, dit herstelt zich meestal weer na een tijdje
raar verschijnsel wat voorkomt is dat wanneer je tijdens weergave van olietemperatuur ineens de verlichting aanzet de olietemperatuur met graden tegelijk omhoogschiet..(dit hadden ze bijna allemaal)
de weergave van het verbruik klopt ook maar zelden ,dit komt tot stand door het motorvacuum dat gemeten word door dat zwarte kastje achter op de tellerunit(waar dat slangetje opzit )..de waarde begint meestal hoog waarna hij steeds verder naar beneden loopt tijdens het rijden ,ook bedient dit de wijzer van de verbruiksmeter bovenin de tellerunit die enkel werkt in 5e versnelling
hier zit ook een geel ledje dat zogenaamd aangeeft hoe je in de 1ste 4 versnellingen 'het vroegste kunt opschakelen en zuinig rijden' ,ook dit is bij de meeste allang kapot
een 83er heeft hiervoor ook een extra relais in de zekeringkast dat vaak weg /kapot is ...
affijn de stuurhendel doet feitelijk niks meer dan het MFA elke keer bij aantippen van funtie te laten veranderen (is 2 aderig kabeltje)..
probleem zit hem of in de massa van de kabelboom ,of de tellerunit is gewoon kapot..want er zit verder niks in op of aan de auto dat invloed heeft hierin
verder heb je ofwel een slechte of bij aankoop reeds al kapotte accu ,of zgn lekstroom .,dit kan een allarm zijn ,of een verbruiker elders die hem langzaam maar zeker leegtrekt...
massa is bij een type 1 in veel gevallen hoe raar het ook klinkt veelal de boosdoener ,er loopt ook een draad vanaf het schutbord naar de cilinderkop dit is ook belangrijk voor de tellerunit...(toerenteller etc).begin eerst daar eens mee

verder denk ik dat je misschien ergens een motorvacuum lek hebt ,toerental warm moet circa 950tpm stationair zijn bij warme motor en met gedimt grootlicht zakt ie altijd iets ..stationairstelschroef zit op de schutbordkant want de gasklep ,als je die uitdraait zakt het toerental ,mits je gaskabel niet te strak staat ..

en tsja ,ik zou niet graag iedereen de kost willen geven aan mensen bij wie het MFA niet correct werkt....maar ja dat zie je niet als het GTItje op een meeting stilstaat ....
veel succes ..
Reply With Quote