View Single Post
Old 04-09-2012, 15:52
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

led gaat heeel zeker achteruit met zijn branduren.

bij de oude leds (die rode die in een tv stonden) was de regel
na 1uur: 2%verlies
na 10uur: nog eens 2% verlies
na 100uur: nog eens 2% verlies
....
bij die nieuwere felle leds gaat dit veel sneller en wordt uitgedrukt in halfwaardetijd:
Quote:
De halfwaardetijd (L50) is het aantal uren dat een led kan branden totdat hij nog maar de helft van het licht uitstraalt. Bij eenvoudige gekleurde leds is deze tijd ook maar zeer beperkt, bij leds die fel wit licht uitstralen kan die tijd tussen 5000 en 150.000 uur liggen. Dat betekent dat wanneer een goedkope witte led als achtergrondverlichting constant aan staat, deze na zekere tijd nog maar half zo fel is.

hier spreken ze dus al over de helft van de lichtopbrengst. het duurt niet lang voor er al 10% verdwenen is.

als je toch een print wil maken, zou ik eerder transistoren of fets gebruiken en geen relais. voor elk lampje heb je al een relais nodig, en een relais zijn contacten branden ook in van de hogere stromen.
als je enkel de lichten en stoplichten zou sturen, kom je er met 4 powerfets en heb je nagenoeg geen verlies.
Op dit moment ben je dan wel electronica aan het toevoegen aan een degelijke auto. electronica is altijd één van de hoofdoorzaken van defecten bij autos. ik heb liever achterlichten die aan 80% branden, dan lichten die op een moment 0% kunnen geven.

wat wel heel handig kan zijn is om je stoplichten half te laten branden door een power fet als de lichten aanstaan. zodoende heb je dan 4 lampjes die achteraan branden als de lichten aanstaan.
met een beetje gefoefel steek je in de achterlichten ook 21watt lampjes en laat je ze alle 4 op half draaien.
van het moment je remt, laat je ze dan allemaal keihard oplichten. dit lijkt mij een beter systeem voor u.
Reply With Quote