View Single Post
  #18  
Old 17-08-2012, 06:52
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

als je auto op loodvrij kan rijden, dan kunnen je kleppen ook tegen LPG.
amerikaanse wagens zijn van rond de jaren 70 al voorzien met geharde klepzittingen, in europa is dit rond de jaren 80 gebeurd.

als je een carb hebt, is LPG heel simpel in te bouwen, je moet er wel rekening houden dat LPG een ANDERE ontstekingscurve heeft dan benzine, en juist daarom zal je auto trager worden op LPG en ook meer verbruiken. daarentegen heeft LPG een oktaan van 116 of zoiets. dus kan je een hoogcompressieblok op LPG zetten en blijven gaan.
als je nu de ontsteking gaat verbeteren zodat je meer naar de lpg curve gaat, dan zal je auto beter rijden op lpg en meer gaan stotteren op benzine. dus het hangt er vanaf waar je het meeste op wil rijden. starten op benzine is NIET nodig, is eigenlijk slechter voor de motor. het wordt alleen aangeraden om af en toe eens op benzine te rijden zodat carb, benzinepomp en leidingen niet droog komen te staan. door mensen aan te raden elke keer op benzine te starten, kunnen ze dit dus nooit vergeten (mijn dodge heeft geen benzinesysteem meer omdat net de pomp en de carb al overleden waren).
bij LPG heb je ook GEEN chokeklep nodig aangezien dit nu een belemmering vormt voor de brandstoftoevoer (op benzine sluit deze enkel de lucht af zodat de motor meer benzine aanzuigt, op LPG sluit de chokeklep alles af).

voor injectie wordt het een heel pak anders. daar moet je allereerst je injectoren al dichtkrijgen van het benzinesysteem en moet je dus op de één of andere manier LPG in de motor krijgen, zijnde met injectoren (LPI) of via een oud verdampersysteem in je luchttoevoer (LPG). ook de onsteking veranderen is bij injectie al moeilijker omdat deze over een computer zal beschikken en deze alles regelt (tenzij bij een oude mechanische injectie). je zal ook lambdazondes enzo moeten uitsluiten zodat de computer niet naar noodloop gaat. als je er een installatie wil inhangen, steek er dan direct een goeie in.
bij een oude mechanische injectie moet je ook opletten met backfires. sommige autos gaan direct kapot als de mechanische injectie 1 backfire krijgt van de LPG installatie.


__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote