View Single Post
  #19  
Old 06-08-2012, 11:53
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

mijn auto wordt in februari 2013 dus 25jaar. eind dit jaar nog 1x wegenbelasting betalen en vanaf volgend jaar is het nog 30€.

toen ik destijds rond reed voor mijn werk, verbruikte die een 4.4-4.6 liter (gewoon ff snel gerekent aan de pomp, nooit de standen bijgehouden op de website).
nu verbruikt mijn auto 3.4-3.7L / 100km. de laatste 15 000km zit men gemiddelde rond de 3.6L en daar gaan we mee rekenen.

15 000km aan 4.5L verbruik = (gerekent aan 1.40€/liter) 945€
15 000km aan 3.6L verbruik = 756€
dat is al bijna 200€ verschil sinds mei dit jaar.
op jaarbasis zo een 800€ (hetgeen ik hierboven ook al geschat had). dit is ver boven de 300€ wegenbelasting dat ik nu betaal.

wat heb ik hiervoor moeten doen:
-achterbank eruit (kost niks)
-15" met brede banden eraf en 13" met smalle banden erop (50€ gekost)
-bandendruk omhoog van 2.2 naar 2.8bar (kost niks)
-roetstop ingedraaid en de max uitslag van de gaskabel iets verminderd (kost niks)

wat komt er nog op:
-175/70r13 banden vervangen door 175/80R14 banden (golf 4)
-start stop systeem eens bekijken. desnoods gewoon een losse schakelaar waarmee ik de dieselpomp afzet, en een drukknopje om de starter parallel te overbruggen, zodoende dat ik mijn contactslot/sleutel niet naar de ...... help.

heb die ecomodding daar eens gezien, die kerel gebruikt 3keer een relais. bij mij kan het veel makkelijker aangezien ik werk in de electronica. klein printplaatje maken, paar 'sensoren' aansluiten en kan men eigen systeem maken.

sensoren zijn bv:
-remschakelaar (als ik rem, mag de motor direct volledig meeremmen), laat ik rem los, mag de dieselpomp ook weer los. dus zolang ik niet ontkoppel, blijft mijn motor gewoon meedraaien en hoef ik niet te starten. bij nieuwe autos wordt boven de 2000rpm de inspuittijd op 0 gezet, vermoed niet dat dit bij een oude golf het geval is (dus die spuit altijd nog nutteloos brandstof in)
-handremschakelaar (als de handrem af staat, mag zowieso de motor uit. ook al een handige anti diefstalbeveiliging
-gas volledig los bij rijden: motor uit, gas geven, motor aan.
-als het systeem is ingeschakeld (soort van SSA knop dan), en de motor draait NIET (aftakken W-klem aan de toerenteller)=> auto starten als de koppeling ingedrukt wordt.

al deze opties samen geven mij natuurlijk wel rare fenomenen die ik wel kan gebruiken.
bv: je stap in de auto, deur dicht, contact aan, handrem omlaag, koppeling indrukken. de auto start uit zichzelf. dus moet ook men voorverwarmen hieraan koppelen dat hij dit niet doet als de motor koud staat. heeft wel zijn voordelen als je aan een winkel met warme motor wil vertrekken
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote