Quote:
Originally Posted by De Pul
ik kan het niet volgen.....ik vraag me af hoe netelig je situatie is als je een liter diesel opdeelt in getallen met 2 cijfers achter de komma.
tip voor TS,flikker je motor eruit,en wacht langs de kant van de weg met een lasso tot iemand de kant oprijd waar jij heen wil,gooi om de trekhaak en als ie aan de lichten een andere richting kiest dan jij,stap je even uit en koppel je aan bij een ander.
ongeveer dezelfde moeite,maar dan met 0,00000000 liter diesel.
|
netelig? ik wordt voor mijn werk naar beauvechain of glons gestuurd (133km of 192km van mijn deur). daarbij houd ik mijn verbruik bij op een website, en die berekent het allemaal automatisch, met 2cijfers na de komma
doe jij ff elke dag die km's en zeg mij wat je van je loon over houd na een maandje.
ik rij als 2de wagen met een dodge W200 5.2V8, en mijn andere wagen is een golf 2 1.6D. ik vind het gewoon geweldig dat zou een 24jaar oude diesel met +400 000km zuiniger loopt dan al die nieuwere 'superzuinige' en milieuvriendelijke wagen met 100'den electronische snufjes om zuinig te rijden.
die oude golf heeft niks electronisch en is ook zuinig.
op het tempo dat ik nu rijd, zou ik binnen een jaar of 8-9 al 1 000 000km op de auto hebben. geeft je een idee wat voor een fortuin ik er doorjaag aan brandstof.
als ik mijn auto 1liter zuiniger kan maken, is dit op jaarbasis 600liter diesel of een goeie 800-900€ en dit kan al tellen.
deze golf is geen oldtimer voor mij, daarvoor heb ik al men andere autos wel. deze diesel dient enkel om mij zo goedkoop mogelijk van puntA naar punt B te brengen. aankoop was 200€ en heb er ondertussen al 50 000km mee gereden.
Quote:
Originally Posted by daan1974
ik geeft de pul groot gelijk,word langzamerhand een beetje melig van die "'alternatieve mileu freaks.
ga lekker op de fiets of zo
of douchen in de sloot scheelt ook weer elektra,of regenwater drinken ivm reinigings vervuiling.
|
en dat komt dan van iemand die een prius heeft? ik ben geen milieufreak, maar vind de brandstofprijzen ook niet leuk. ik rij met dit weer met de fiets naar het werk, 37km/dag, en ik neem 3treinen om de overige 110km af te leggen. ik ben 13h20per dag op weg om 7h36 effectief te werken. ik ben in stage nu (3de jaar van mijn opleiding) dus kan nog altijd niet kiezen waar ik wil werken. als het eens regent, kom ik zeiknat op men werk toe en dit is ook niet leuk. allemaal handig als je dicht bij je huis kan werken, ik heb dat geluk niet.
voor de rest heb ik een hangaar met oldtimers staan, waarvan men capri 2.0 die ik destijds kocht een verbruik had van 15L/100km. hier is een 2.0scorpio motor in gekomen, een 5bak van een 2.0 sierra, achteras van een 2.3V6 en 15" peugeot wielen.
de laatste keer dat ik ver reed, was met de caravan naar nederland en had toen een verbruik van 8L/100km. continue rond de 120-130gereden.
men auto rijd origineel 120km/h tegen 4500rpm in 4De
de auto rijd nu 120km/h in 5de tegen 2850rpm en daar zit hem de besparing.
met afbetaling van mijn huis en men brandstofkosten/maand, ben ik 60% van mijn loon al kwijt. als ik daar 100€/maand kan op besparen, zal ik het zeker doen.
voor de rest neem ik nu de trein naar het werk tijdens het mooie zomer weer.
ik vertrek nu (4h10 smorgens) naar station, om daar 3 treinen te nemen naar leuven zodat ik daar om 6h03 ben. daar neem ik de fiets (omdat er geen andere optie is) om 18,5km naar werk te fietsen en hopelijk ben ik vandaag wel eens op tijd daar.
zodoende kan ik vanavond om 17h30 thuis geraken
. heb dan toch weer 7.5€ fietsvergoeding gekregen en tegelijkertijd 13€ brandstof bespaart
voor mijn part hoeven jullie 2 niet te antwoorden op mijn topics, als het jullie niet aanstaat. Mijn autos zijn mijn hobby, en ik wil voor die hobby zo veel mogelijk tijd en geld vrijmaken. en ik vind het nu net leuk om oude wagens, die voor de meeste mensen als brandstofslurpers en vervuilers doorgaan, te gebruiken en aan te tonen dat ze niet allemaal zo zijn. een golf2 had destijds al een optie van start-stop systeem. iets wat nu weer de kop opsteeks.
een golf2 diesel was destijds al de zuinige wagen, hetgeen nu ineens weer vollop in de belangstelling gaan. VW was 3jaar geleden al bezig met hetgeen nu alle merken willen hebben.