Spelfoutje, mag best toch?
Koker dik in de ML zetten van binnen na het laswerk hoort mijns inziens bij de goede afwerking.
Of een buis alleen voldoende is en een dubbele plaat "overdone" kunnen we een discussie over voeren. Dan het aan éénieder die dit leest om zelf te oordelen.
Ik ben zelf engineer in de speciaal machinebouw. En mijn voorkeur gaat uit naar een stuk dubbele plaat. Mijn gevoel op basis van mijn ervaring met sterkteberekeningen, computersimulaties en wat ik in de praktijk heb gezien is dat een notch uitgevoerd met dubbele plaat sterker is en een langer heel blijft.
Krachten in de koker die orgineel over de doorsnede van de koker verdeeld werden, moeten nu om de notch heen. Bij alleen een ingelaste buis komen die krachtenlijnen samen rond de lassen. Mijn ervaring is dat het dan daar rond kan gaan scheuren, Dit hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel.
Bij een notch uitgevoerd met een dubbele plaat, worden de krachten ook verdeeld over de plaat. Hierdoor heb je plaatselijk minder spanningen in je materiaal en minder kans dat er scheurtjes inkomen.
Maar nogmaals, dit is mijn mening, geen harde feiten.
Voor harde feiten zou ik de verschillende notches moeten modelleren en dan daar een simulatie op loslaten met krachten die ook louter op aannames berusten.