15-03-2005, 20:38
|
|
Forum regular
|
|
Join Date: Feb 2005
Posts: 77
|
|
drijfstangsels
Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Mwahaha, dit is toch geen overhoring he?
Ik moet zeggen dat ik je drijfstanglengte juist erg kort vind.
Want?: je bovenstaande zeer gedetailleerde theoretische uitleg laat zich wat makkelijker voor verschillende motoren vergelijken door de drijfstanglengte te relateren aan de slag. De absolute drijfstanglengte op zich is namelijk hoegenaamd niet interessant, maar de rod-ratio wel.
Een voorbeeldje: standaard 2 liter type 4: drijfstanglengte 131mm, slag 71, ratio is dus ca. 1,85
Veel toegepaste langeslag getunde kevermotor met 82mm krukas en 5,5" stangen: 1,70
Standaard kevermotor: 136mm stang met 69mm slag: RR (rod ratio): 1,97
Kort samengevat wordt vaak gezegd dat een kleine RR meer koppel onderin geeft en dat een hoge RR meer pk in het hogere toerengebied geeft.
Hogere slijtage van zuigers en cylinders (levensduur) is in mijn ogen het grootste nadeel van een lage RR.
Een RR van rond de 1,75 wordt vaak als een goed compromis gezien, maar het blijft een zeer arbitrair getal (er is geen goed of fout) en meerdere combinaties werken prima. Het komt er idd op neer welke keuzes je maakt. Motorbreedte kan ook een belangrijk argument zijn. Met elke tiende inch meer drijfstang wordt je motor tenslotte 2,5mm per kant breder, tenzij je eea nog wat kan corrigeren met een hoge pistonpen. JE kan ze heel mooi hoog plaatsen. Soms zie je zelfs de olieschraafveer onder de pistonpen. Over zuigerontwerp zijn ook hele boeken geschreven, dus laten we het her maar bij.
Jouw motor: 5,7" stangen met 90 slag: Ratio van 1,60 Vandaar dat ik je drijfstanglengte nogal weinig vond, gzien de RR waar je op uit komt. Zeker met zulke koppen ga je toch meer voor het hogere toerenbereik leek me (?).
Ik vroeg het ook omdat ik nog drijfstangen moet laten maken en zit te twijfelen tussen 5,8 of 5,9" voor de 86 slag. Met 5,9 zit ik namelijk bijna op 1,75. Ik denk dus dat ik voor de 5,9 ga, ondanks de extra bredte die dat geeft. Met bovenliggende 3 kleps koppen gok ik echter nog meer op het hogere toerenbereik en mijn cylinders zijn meer dan lang genoeg daarvoor.
Greets,
Walter
|
Hoi Walter, natuurlijk !!!
(gniffel) ben blij te vernemen dat je mijn visie bevestigt. Je vraag over de geringere RR wordt retorisch als je weet dat mijn Scat's niet op die 90 slag komen maar thuis horen op een ander t4-project van mij. Op de 90x105 zitten gewijzigde 914's. En ja, ik heb inderdaad gekozen voor een compensatie in mijn koppelmotor. Maar, zoals je reeds eerder hebt aangegeven, kies je bij deze tractorvolumen niet voor hoogtoerige karakters. Dus het is voor jou, als het goed is duidelijk dat bij deze motor de bak een hoop te verduren krijgt en erg grote stappen moet kunnen maken. Dit is dan ook mijn grootste weakpoint in de aandrijflijn. Voor jou is zeer zeker 5.9 een goede optie met je doelstelling.
(ik zal je de mijne eens laten zien, ik heb ze namelijk ook, gniffel)
Dus, what evil lurks under the hood?!!! Who knows.
groetjes
__________________
ArtZ Unlimited
|