View Single Post
  #49  
Old 14-03-2005, 12:50
PrutZer's Avatar
PrutZer PrutZer is offline
Forum regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 77
Default helemaal mee eens!!

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Klopt Gelukkig zit je nog niet op de kast haha!
Nee, de reden dat je van mij alles mag weten is dat ik stiekum hoop dat iemand eens iets soortgelijks gedaan heeft en mij iets kan adviseren.
Gezien het feit dat de competitie verdwenen is in Nederland (zoals hiervoor besproken) moeten we denk ik elkaar maar onze ervaringen meedelen.
Het meest waardering heb ik dan voor degene die verteld wat er [i]niet[/] goedging, dus welke combinatie te hoge cylinderkoptemperaturen gaf of welke compressieverhouding echt direct ging detoneren bij de geringste vooronsteking etc etc.
Je leest namelijk vaak alleen maar succesverhalen, maar leerzaam is juist hetgene wat er foutging. Ik weet me bv nog te herinneren dat ook jij wel eens na een paar duizend km een nokkenas 'platreed'. Het zijn iig ervaringen die (ook voor mij) zeer leerzaam waren.

Daarnaast is iemand die de moeite neemt een dikke type 4 te bouwen, nooit mijn 'concurrent' maar altijd een 'collega', wiens ervaringen weer voor ons beiden interessant en leerzaam kunnen zijn.
Alleen, hoeveel nederlandse keverrijders rijden er met een langeslag type 4 krukas?

Van die lagers weet ik alleen dat het het beste is op dat gebied, een stuk beter dan de vw boxer lagers en vergelijkbaar met de beste Honda VTEC lagers (vraag maar aan Johnny haha) en 'toevallig' paste het op mijn as. Het zal echter geen pk's meer opleveren, waarschijnlijk wel extra levensduur.
Ik kan je echter meer vertellen over de 3 keer betere thermische conductiviteit van alu cylinders tov stalen, maar me verdiepen in die lagers vond ik niet echt nodig Je hoeft tenslotte niet alles zelf te weten...

Groeten,
Walter


Helemaal mee eens. In deze setting zullen we elkaar beslist tegen gaan komen. Kijk daar ook met plezier naar uit. Maakt dat je elkaar wat te bieden hebt in gesprek en amusement, dus gezellig.
Ik denk overigens dat er geen enkele 90mm slag meer rondrijdt op t4 basis op dit moment. Jouw 86 is al een beste wens om via het binnenste van je carter naar buiten te willen kijken langs onorthodoxe weg. Als mijn carter van buiten niet verrijkt was met een halve kilo gelast alu, had ik een Emmenthaler-carter gehad. Dus je interesse is begrijpelijk. Met mijn pasplaten heb ik een extrta stukje rigiditeit. In de Deutz-cilinders vond ik de mogelijkheid om een extra diepe sleeve te verkrijgen en genoeg wanddikte en stijfheid. De thermische belasting is in Nikasilvorm veruit beter te dragen maar qua constructie was dit een alternatief op andere eisen. Qua compressie is het mijn ervaring dat 10.5 de grens is. Zowel contructief als thermisch op de langeduur. (sprint-drag daargelaten)
Ik trek m'n motor binnenkort weer uit elkaar om alles voor het komende seizoen na te lopen. Ik meet de klepveerdruk weer even na, selecteer ze op gelijke druk met de hulpveren over de gehele lijn en check alles.
Dat met die nokkenas, is me jaren geleden inderdaad overkomen.
Ik kwam er maar niet uit. Tot een kennis van mij het zelfde overkwam en ik een structuur waarnam. Niet alleen de eerste seconden van het indraaien maar ook de fading-filmvorming van de nokvolgers speelt een grote rol bij het
behoud van je nokkenas. Te hoge veerdruk bij te lage toerentallen, oliedruk, hardheid van nokkenas en nokvolgers. Het hield me allemaal heel lang bezig.
Ik weeg mijn max.tpm af tegen de klepveerdruk. Maak keuzen in slijtagedelen, bv. geharde materialen versus std kwal. en welke ik liever verloren zie gaan.
Dwz dat ik een speciaal vervaardigde nokkenas niet op offeren zal voor een paar harde nokvolgers. Dilemma, dilemma. Welke olie, blueprint of niet, het blijven carters met beste toleranties.
Bla bla, tja ga zo maar door.
Groetjes, Marcel
__________________
ArtZ Unlimited
Reply With Quote