12-04-2012, 07:46
|
|
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
|
|
Het systeem uit de WRC mag je niet vergelijken met het 4MIOTION.
Skoda en ook de nieuwe Polo rijden met een compleet systeem van Xtrac net als veel andere WRC's en heeft niks met de originele bak of Haldex te maken.
Ik rij met een Haldex-controller waarmee ik alles kan afstellen zoals ik het wil en stuurt de Haldex aan met canbus.
De Haldex mag nooit in tegengestelde richting belast worden om dat de haakse overbrenging hier niet voor gemaakt is en stuk zal gaan.
Hij zal dus bij het remmen uitgeschakeld moeten worden. Op het moment van gasgeven zal de Haldex weer ingeschakeld moeten worden, maar met een vertraging omdat je anders kans hebt dat de achterwielen gaan doorslippen wat kan leiden tot uitbreken.
Wij zijn al een aantal jaren bezig met de ontwikkeling van een nieuwe Haldex-controller en is nu bijna af gelukkig. Deze kan werken als stand-alone en kan tussen een bestaande 4MOTION gekoppeld kan worden.
Alles werkt met canbus en met behoud van de beveiligingen wat dit erg ingewikkeld maakt. Alles is volledig instelbaar op snelheid, motorbelasting en hij kan vast gezet worden op een percentage die hij dan vasthoud.
Wij liepen vast in het canbus wat onmogelijk leek. Ik heb overlegt met mensen van Haldex zelf en zij wilden dit systeem mee-ontwikkelen, maar heb ik niet gedaan omdat ik niet kon beschikken over de achterliggende gegevens.
Ik ben in contact gekomen met een ontwikkelingsbureau die gespecialiseerd is in elektronica en onder andere werkt voor het rijk. In overleg met hun zijn er nu 2 HTS studenten die hier op afstuderen en er beide een half jaar fulltime aan door kunnen werken. We hebben verschillende 4MOTION auto's uitgelezen bij wielspin enz om zo een duidelijk beeld te krijgen wat en wanneer de Haldex word ingeschakeld. Dit systeem is nu voor 90% klaar en zal nog deze zomer klaar zijn als product.
Ik ben nu 1 auto voor een klant en 1 voor mij zelf aan het bouwen met +/- 800pk, sequentiële-bak en 4MOTION voor op het circuit. Ik ga in beide auto's een wormsperr inbouwen in het voor- en achter-differentieel. Een sper helpt wel, maar je wordt bijna niet gewaarschuwd bij uitbreken. Op een circuit kan je hier goed mee rijden, maar op de weg voel je bijna niet wanneer de auto wil uitbreken wat riskant kan zijn als je zijn grenzen opzoekt.
Om deze reden raad ik het vaak af om er een sperr in te zetten bij een 4wd.
Een rally-auto mag je niet vergelijken met een race-auto omdat het 2 totaal verschillende auto's zijn. Op het circuit heb je steeds veel grip op het asfalt en heb je compleet andere fusees nodig met meer caster en veel negatief camber omdat je constant op snelheid blijft en lijnen rijd.
Een rally-auto is gebouwd om snel van bocht naar bocht te rijden. Voor een zachte ondergrond gebruiken ze dan weer een totaal andere auto dan op het asfalt. Veel mensen zien dan ook de bergcup als voorbeeld om hun auto klaar te maken, maar zijn als het ware rally-auto's voor wat de wielophanging betreft en dus niet fijn rijden op bv de snelweg op hogere snelheden.
Dus voor dat je aan een auto begint, is het belangrijk om te weten wat je er daadwerkelijk mee wilt gaan doen.
MVG,
Wilco
|