In principe is het 4MOTION systeem erg eenvoudig.
De voorwielen draaien altijd/volledig mee en is niet regelbaar. De aandrijving voor naar de achterwielen is een aftakking van het voor-diffrentieel en draait altijd mee met differentieel in de bak. De Haldex is een slip-koppeling en kan in percentages aangrijpen. Alle vermogen die naar de achterwielen gaan, wordt automatisch van de voorwielen weggehaald. Als de Haldex voor bijvoorbeeld voor 20% aangrijpt zal er nog maar 80% van de voorwielaandrijving overblijven enz. In een bocht zal het buitenste wiel sneller draaien, maar het vermogen blijft steeds verdeeld over de beide wielen.
Dit geld ook voor de achterwielen, maar die zullen het in dit geval met maar 20% van het totale vermogen moeten doen. De voorwielen zullen in dit geval de 80% van het totale vermogen verdelen tussen links en rechts.
De voor en achterzijde moet je dus als apart zien
Omdat er aan de voor en achterzijde een differentieel zit en achter, kan je hier ook bv een wormsperr in monteren. Als je deze bv in de bak monteert zal het vermogen op de voorwielen verdeeld worden zoals deze diff ingesteld of gemaakt is en staat los van de achterzijde. Ik rijd met een wormsperr en vind dit niet zo geweldig als gehoopt. Ik persoonlijk vind deze erg nuttig bij veel vermogen op de voorwielen, maar bij het 4x4 is het maar een kleine vooruitgang.
Wat ik helaas wel heb ondervonden is dat als je 1 aandrijfas aan de voorzijde stuk heb, je gewoonweg geen 1 cm meer vooruit komt, al zet je de achteras op 100% aan. Mocht je een achteras breken, kan je nog wel verder
Ik zie de 4MOTION dan ook als een voorwielaangedreven auto waarvan de achterwielen er bij aangedreven kunnen worden. Het is dan ook geen Quattro al zou je hem op 50/50 afstellen. Eerst leek mij dit nadelig, maar uiteindelijk is dit beter te krijgen dan het quattro systeem omdat je de rijeigenschappen behoud van de voorwielaangedreven auto en hierdoor geen last heb van overstuur etc. Na lang experimenteren heb ik mijn eigen auto perfect in balans gekregen wat met een alleen voor- of achterwielaandrijving of een permanente 4x4 nooit zo goed zou lukken.
De voorwielaangedreven auto's staan bekent om hun onderstuur, achter om de overstuur en de quattro is niet elektronisch te regelen.
De volgende linkjes verwijzen naar de SSP van oa het 4MOTION systeem als PDF bestand waar je heel veel info op kan vinden:
Linkie naar de PDF bestanden