10-03-2005, 13:07
|
|
Forum regular
|
|
Join Date: Feb 2005
Posts: 77
|
|
Hallo Curly,
Het maakt niet uit, welke spanning je gebruikt, als je praat over je mechanische benzinepomp. Deze standaard pomp moet echter wel kunnen voorzien in de aanvoer van je brandstof. De standaard benzinepomp levert toerenafhankelijk aan doordat deze wordt aangedreven door een indirecte overbrenging van de krukasrotatie. Niks aan de hand totdat..... je dubbele carburateurs gaat gebruiken. Veel aftermarketcarburateurs hebben een drukgevoelige electrische benzinepomp nodig om het vlotterniveau in de carburateur op peil te houden. Dit moet de reden zijn om een standaard pomp te vervangen. Hierbij kom je gemiddeld uit op 12 volt. Het feit dat je denkt aan dubbele carburateurs en bezuinigen op energie of geld, staat echter haaks op een goed resultaat. Je ontsteking is, bij voorkeur een Bosch 009. Deze is relatief goed in verhouding en standaard geleverd met kontaktpunten. Ben je geregeld van plan om boven de 5.500 tpm te gaan jagen, kuin je de kontaktpuntveer nog aanpassen zodat ook 7.500 tpm mogelijk is zonder dat hij gaat "zweven". Het effect van deze ontsteking zit in het feit dat deze centrifugale ontsteking tot maar liefs 24 graden voorontsteking kan geven en rekening houdt met de zwakke derde cillinder en hiervoor een aangepaste ontsteking geeft om de thermische belasting van deze cillinder tegemoet te komen. Je weet wel, waar die oliekoeler in de weg zit.
Curly, wanneer je denkt aan tuning, kost dit altijd veel geld. Als je het goed wilt doen, tenminste. Anders belandt je in een zee van complicaties waarvoor iedereen een andere noodoplossing heeft. Begin eerst eens te denken aan een verantwoorde opbouw van je basis. Leg je goodies opzij en zet alles lekker om naar 12 volt.
Die 6v-startmotor gaat als een idioot rond maar gaat uiteindelijk kapot. Vraag gerust als je meer wilt weten.
|