09-03-2005, 22:01
|
|
Forum junkie
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
|
|
waterpomp 1.3 vervangen (incl distributieriem)
sinds vorige week is mijn waterpomp aan het lekken gegaan, ik kan wel gewoon rijden maar moet wel mijn koelvloeistof pijl goed in de gaten houden en zonodig bijvullen.
nu wil ik deze volgende week gaan vervangen. Aangezien de waterpomp bij een 1.3 aangedreven word door de distributieriem (ja het is niet hetzelfde als een 1.6/1.8) vervang ik die riem ook maar meteen (heeft nu 60.000 gelopen) 2 vliegen in 1 klap doen dus.
heb al de volgende volgorde bedacht:
1. V-snaar verwijderen die de dymano aandrijfd en de krukaspoelie verwijderen (waar deze v-snaar dus overheen loopt)
2. distributiedeksel eraf halen
3. na het losmaken van de waterpomp (de waterpomp is tegelijk de spanner voor de distributieriem, dit word niet gedaan door een spanrol zoals bij 1.6/1.8) de distributieriem verwijderen.
nu komt het leuke...............de waterpomp zit achter de distributiekap die er nog op zit nu, dus deze kap moet er ook af, maar daar zit dus het nokkenasriemwiel tegen aan (of het krukasriemwiel ertegenaan zit weet ik niet, misschien valt deze net onder de kap)
maargoed de binnenste kap moet er dus af (en dus het nokkenasriemwiel)
hoe haal ik dit nokkenasriemwiel eraf, sleutel erop en draaien idd. maar de nokkenas moet natuurlijk niet draaien. is er een manier om het wiel te blokkeren om de bout te lossen of hoe werkt dit???
klopt mijn verhaal en manier van werken en wie heeft nog punten waar ik aan moet denken???
nog dingen meteen vernieuwen????
bijvoorbeeld bouten van: krukasriemwiel en/of krukaspoelie en/of nokkenasriemwiel???
grtz Tijs
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
|