ik heb ook een dumpvalve op mn vorige auto (tdi) gehad
en die was met een mechanische schakelaar die je zelf bij je gas pedaal
moest zetten. heb m na 2 turbo`s gesloopt te hebben er toch maar afgehaald en verkocht.
als je bij zeg maar 4000 toeren over schakelt blaast ie af en krijgt
je turbo een nog hoger toerental dan dat ie normaal heeft.
alleen omdat je dus overschakelt zakt de motor en dus ook je oliepomp
terug in lagere toeren waardoor je dus minder olie toevoer bij je
turbo krijgt wat resulteert in slijtage van je turbo.
Nou is een turbo niet zo heel duur meer tegenwoordig alleen
het vervelende kan zijn dat als je turbo kapot gaat hij de olie langs t versleten rotortje t inlaat traject in blaast en dus op hol slaat
(auto uitzetten helpt niet meer!) tot je olie uit t blok op is.
heb ik zelf bijna gehad kon m af laten slaan door m in de 5 te zetten.
http://www.youtube.com/watch?v=Popt...feature=related
okay t is een opel maar zo gaat t bij elke turbo diesel