View Single Post
  #24  
Old 27-02-2012, 17:09
Gtsi-R Gtsi-R is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 188
Default

Quote:
Originally Posted by Gtsi-R
Hallo!

Even om dit topic omhoog gooien, en niet meteen nóg een topic hierover te starten…

heb zojuist een GTD motor (SB) in de golf 1 gebouwd.
Conditie blok: Nieuwe Cilinderkop (6000 KM) en fris onderblok.

ik heb nog met de auto gereden waar de motor uit komt.
Ik heb de motor, de versnellingsbak en de Tellerunit overgezet. Daarbij de huidige draadboom om gesoldeerd omdat ik met de types van de zekeringkast niet weg kwam.

Ik ga er wel van uit dat de druk in het systeem goed is, en niet dat het blok sterk vervuild is door bijvoorbeeld achterstallig onderhoud aangezien hij redelijk recent is opgebouwd.

Maar nu alles is aangesloten gaat het oliedruklampje netjes uit na het starten, maar nadat ik even boven de 2000 RPM geweest ben gaat de zoemer aan en het lampje weer knipperen.
Dit is bij de vorige eigenaar naar zeggen nooit opgetreden. Iig bij de testrit niet opgetreden

Wat ik heb gedaan:

Nieuwe Castrol magnetic Diesel 10W40 olie erop, (vorige eigenaar reed ook altijd op deze olie.)
Teller is volgens onderstaande aangesloten:



Om er zeker van te zijn dat ik de bedrading niet verkeerd heb aangesloten heb ik al getracht de 2 draden van de sensoren om te draaien. Zonder succes.

Nu heb ik het volgende begrepen uit een Post van Stijn:

Bij de Dynamische Oliedrukcontrole wordt de oliedruk bewaakt door twee oliedrukschakelaars en een stuursysteem met ingebouwde zoemer.

Na het inschakelen van het contact knippert het oliedrukcontrolelampje. Deze dooft zogauw de oliedruk boven 0,3 bar stijgt.

In lage toerentallen (stationair bereik) knippert het oliedrukcontrolelampje ook, wanneer de oliedruk weer onder 0,3 bar daalt en de 0,3 bar oliedrukschakelaar (nr 1) weer contact maakt.

Het oliedrukcontrolelampje knippert echter ook wanneer het toerental boven ca 2000/min is, en bij een diesel de oliedruk onder +1,4 bar of bij benzine/turbodiesel onder +0,9 bar daalt, en het contact in oliedrukschakelaar 2 verbreekt.
In dit geval wordt ook de oliedrukcontrolezoemer geactiveerd.

Ter onderscheiding hebben de oliedrukschakelaars verschillende kleuren van het isolatiemateriaal:

Nr--Diesel ->7/84--Diesel 7/84->--TurboD--Benz->7/85--Benz7/85->
1 ----0,3 bruin------0,3 bruin----0,3 bruin---0,3 bruin---0,3 bruin
2 -----nvt----------1,4 zwart----0,9 grijs-----nvt-------0,9 grijs

Locatie en bedrading:
Schakelaar 1: zijkant kop (bakzijde), blauw/zwart
Schakelaar 2: bovenop oliefiltersteun, geel

Dat zou dus betekenen dat als de sensoren goed werken, de druk boven de 2000 RPM onder de 0,9 Bar ligt. Waardoor de zoemer getriggerd word.

Hoort de zoemer ook weer uit te gaan naarmate toerental weer onder de 2000 RPM is? Want dat doet hij bij mij iig niet, en dan maakt het niet uit hoe dat de bedrading is aangesloten.

Klopt het dan dat de zoemer dus alleen maar door de oliedrukschakelaar 2 worden getriggerd? En dat gebeurt wanneer deze dan dus geen verbinding meer heeft met massa?

Om de juiste werking van de sensoren / teller unit te testen zou ik dus draad van oliedrukschakelaar 2 continu aan massa kunnen houden? En dan zou het probleem theoretisch gezien niet meer op moeten treden? Of alle twee de draden?

Zou ik de tellerunit nog moeten resetten of iets?
(mijn klok in het display werkt ook niet, alleen de verlichting erachter. ) waarbij pin 11 de constante voeding moet zijn voor de clock. (dat voltage moet ik nog even checken.. )

Om de oliedruk te controleren kan ik altijd nog een oliedrukmeter aanschaffen, word er dan wel een van Raid HP nightfly serie,( net als de turbodruk en olietemp. welke ik al heb,) maar mocht ik deze plaatsen waar kan ik deze het beste plaatsen? Mijn ingeving gaat uit bij de kop, omdat ik dan overal oliedruk heb…
Bij een andere (hobby) auto van mij zit hij op een ding bij het oliefilter..

Ik hoor graag wat jullie denken, en wat ik kan controleren en eigenlijk te beginnen zonder meteen nieuwe sensoren aan te schaffen of veel werk te verrichten.
Ik verwacht wel dat het een elektronisch probleem is, en niet zo zeer mechanisch, en ik geloof er ook niet in dat een sensor in de tijd van de ombouw defect is geraakt.
Nogmaals, alles functioneerde naar behoren in de donor auto..

Mvg,

Roel


niemand verder een idee of antwoorden?
__________________
Gtsi-®


Automotive Test Engineer.
Reply With Quote