View Single Post
  #1  
Old 26-02-2012, 09:57
deconstruction deconstruction is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 11
Default 86c NZ temperatuur koelsysteem

Mijn 1989 steilheck heeft een NZ motor, en is naar mijn weten verder origineel (op filters e.d. na).

In de afgelopen 8 jaar af en toe problemen gehad met niet starten, bleek benzine in de carterolie en dus hydraulischgeblokkeerd. Verholpen door bougies te verwijderen en 'starten' (benzine boven de zuigers er uit gespoten) en de carter leeg laten lopen.
Ook twee keer de Digijet-brein vervangen, vanwege slechte massacontact.

Stationaire toeren altijd wat hoog geweest en nog altijd zo, maar motor klinkt en loopt prima.

Recentelijk alweer carter overvol met een olie/benzine mix.

Ik begin een connectie te vermoeden tussen lage koelsysteem temperatuur - behalve na een tijd in een file staan nooit ver boven 'Koud' op de temperatuurmeter - en 'overfuelling'.

Blauwe zender al vervangen, geen verschil.

Dus besloot ik de thermostaat te vervangen. De nieuwe - gekocht op basis van kenteken en motorcode - bleek kleiner in diameter dan de oude. Volgens de automateriaalzaak is de oude van een AAV motor en dus 84graden.
En een NZ hoort een 91graden thermostaat te hebben, maar die lijkt niet te passen in de behuizing.

Advies iemand?
- zou een temperatuurverschil van 7graden voldoende zijn om de temperatuur- en brandstofbesturing te verwarren?

Alvast bedankt
Reply With Quote